De opkomst van de online fotogalerie

De British Journal of Photography publiceerde onlangs een uitgebreid artikel over de opkomst van online foto galeries. De traditionele kunstkoper heeft liever eerst het echte object in handen voor hij tot een aankoop overgaat. Maar door interessante prijzen en oplages te bieden, veroveren verschillende online initiatieven lamngzamerhand toch een plaatsje aan het kunstkoop firnament.
Een online galerie heeft een paar duidelijke voordelen ten opzichte van een traditionele. Omdat ze geen huur hoeven te betalen zijn de prijzen lager, maar ook het drempeleffect dat galeries vaak oproepen blijft achterwege. Dat betekent betaalbare fotografie voor een groter (nieuw) publiek.

De grootste hindernis voor online verkoop is de prijs in verhouding tot afmeting en oplage. De meeste galeries spelen met dat gegeven door ongelimiteerde prints van kleine oplage voor een lage prijs aan te bieden, grotere afdrukken in kleine oplages voor meer geld. De aangeboden prints moeten wel worden afgestemd met wat de fotograaf al heeft verkocht of elders aangeboden om verzamelaars die reeds werk hebben gekocht niet voor het hoofd te stoten.

Galerie Lumas combineerde de online verkoop met een fysieke plek om de prints te bekijken. Inmiddels bestaan er veertien dependances in Europa. Opmerkelijk is het grote aanbod van bekende namen bij Lumas: onder de ongeveer 160 vertegenwoordigde kunstenaars zijnNobuyoshi Araki, Michel Comte en Nan Goldin.

Hier is een overzichtje van een aantal succesvolle online galeries:

www.yellowkorner.com
www.eyestorm.com
www.troikaeditions.co.uk
www.milimgallery.com
www.novagallery.co.uk
www.contacteditions.co.uk
www.20×200.com

Lees het hele artikel op www.bjp-online.com