De schijnwereld van Jimmy Kets


Na zes jaar als staffotograaf voor de Belgische krant De Morgen gewerkt te hebben, trad Jimmy Kets (1979) dit jaar in dienst bij De Standaard. Naast het werk voor Belgische kranten verschenen zijn nieuwsfoto’s regelmatig in Franse, Britse, Duitse en Nederlandse kranten.Dat hij veel meer is dan een nieuwsfotograaf bewees hij onder meer met zijn eerder dit jaar verschenen boek Brightside.

Opvallend genoeg bevat Brightside geen nieuwsfoto’s. In plaats van foto’s die het ‘grote’ nieuws tonen, bevat het boek een serie persoonlijke, niet in opdracht van de krant gemaakte, foto’s uit de periode 2002-2008.

Centraal hierin staat Kets fascinatie voor de dolende mens op zoek naar geluk, bevrediging en zorgeloosheid. Veelal vindt de fotograaf deze mensen op plaatsen waarin het kunstmatige de boventoon voert. Dierentuinen, pretparken, vakantieoorden en eroticabeurzen vormen een dankbaar werkgebied voor Kets. Hoewel deze plaatsen warmte beogen uit te stralen, richt de scherpe blik van Kets zich hoofdzakelijk op de slecht verbloemde aanwezige kilheid.

De foto’s zijn weliswaar kleurrijk, maar het directe flitsgebruik resulteert in ogenschijnlijke harde en afstandelijke portretten. Kets empathie met de door hem afgebeelde personen openbaart zich vooral in de humoristische wijze van fotograferen. Goedkoop cynisme, waar nogal wat van zijn tijdgenoten zich schuldig aan maken blijft grotendeels achterwege. De directe foto’s lijken niet bedoeld om personen grotesk af te beelden, maar eerder gericht op het ontmaskeren van de façades van de plaatsen waarin zij hun geluk of bevrediging hopen te vinden.

Het werk van Kets laat zich enigszins vergelijken met dat van Martin Parr, die hij zijn grote helden rekent. Net als Parr kan Kets zich vinden in de principes van het fotoagentschap Magnum: betrokkenheid bij en respect voor het onderwerp. In tegenstelling tot veel bij dit agentschap aangesloten fotografen zweert Kets vormen van exotische fotografie af en legt ‘la condition humaine’ liever dichterbij vast, waarbij zelfs zijn eigen familie niet aan zijn blik ontsnapt.

De kracht van Brightside ligt in het gegeven dat de foto’s op zichzelf staan en nauwelijks vragen om uitleg. Op een tragikomische wijze toont Kets een wereld waarin mensen vergeefs op zoek zijn naar echtheid. De schijnwereld vindt Kets onder andere in de verlokkingen in Las Vegas, de kunstmatige wereld van de porno-industrie en de fantasiewereld van Disneyland. Regelmatig roepen de foto’s een bepaald gevoel op dat doordrongen is van medelijden. Desondanks blijft het voor de kijker steeds deels onduidelijk wat er nu werkelijk gaande is en of het gevoel van medelijden gegrond is.

Na zich tijdelijk in een schijnwereld te hebben begeven, zullen de personages uit Brightside de realiteit van het leven terugvinden wanneer zij thuiskomen. Hier houdt de schijnwereld van succes, geld, seks en plezier vaak op. Het grauwe leven thuis laat Kets ongemoeid. Hij toont ons slechts de ‘bright side’ van het leven en zelfs deze is niet al te rooskleurig, of valt dat toch wel mee?

www.jimmykets.be
Weblog: http://jimmykets.wordpress.com/

Brightside (2009)
fotografie: Jimmy Kets
teksten: Erik Rinckhout
Gebonden, 22 bij 29 cm, 112 pagina’s, geïllustreerd
uitgever: Ludion
ISBN: 978-905544778-7
prijs: 39,90 euro

Bestel bij bol.com:

Brightside
Brightside
E. Rinckhout & Kets, J.