De spagaat van de fotomagazines

Hoe zorg je ervoor dat een fotomagazine een groter lezerspubliek krijgt? Dat was één van de vragen die naar voren kwam tijdens het evenement ‘Profiles’ dat afgelopen donderdag in het Fotomuseum in Antwerpen werd georganiseerd. Antwoord: ‘Moeilijke vraag, maar laten we de serieuze fotobladen vooral niet populariseren.’
Met name toen hoofdredactrice Inge Henneman van het Fotomuseum Magazine aangaf dat het blad een lezersonderzoek had gedaan en van plan was volgend jaar met een vernieuwde vormgeving een bredere doelgroep aan te spreken, onstond bij het ruim 100-koppige publiek in de zaal rumoer. Men vond dat het blad toch vooral zichzelf moest blijven en niet de oren moest laten hangen naar oppervlakkiger lezers.

Daarmee is de spagaat geschetst waarvoor de fotobladen staan: alle hebben de wens voor groter publiek te schrijven, alle willen ze vooral serieus over fotografie schrijven voor een bovengemiddeld geïnteresseerd publiek.

De moeilijke situatie kwam boven water tijdens een debat waaraan Inge Henneman van het Fotomuseum Magazine, Emmanuel d’Autreppe van het Belgische fotomagazine View, Roy Kahmann van het Nederlandse GUP Magazine, Edie Peters van PhotoQ en fotograaf Martin Parr deelnamen.

Parr schoof aan na een lezing over zijn ontwikkeling als fotograaf. het debat schoof heen en weer tussen de kwestie van de fotomagazines en vragen vanuit het publiek aan Martin Parr over zijn werk. Twee jonge fotografes waagden het Parr te vragen of hij niet vond dat hij als fotograaf over zijn hoogepunt heen was. Ontspannen als hij altijd antwoordde hij dat hij dat gevoel van uitgeblust zijn helemaal niet heeft. En dat hij nog steeds met veel plezier fotografeert. Waarbij hij tijdens zijn werk als curator en (mede-)samensteller van boeken ook zeer geniet.

Eerder op de middag bekeken de redacteuren van de bladen een groot aantal portfolio’s van meestal jonge fotografen. En daarna volgden presentaties van:

Fotomuseum Magazine

Eikon

View Magzine

GUP Magazine

• en PhotoQ