De toekomst van gisteren

Cauchy Horizons van Martine Stig is een moeilijk toegankelijk boek. De titel is pas na serieus zoekwerk enigszins te vertalen. De inleiding van Nav Haq bevat zinnen als: ‘And although (Andre) Malraux’s thesis focuses on the dissemination and narrativiziation of sets of images as secondary sources to the actual firsthand experience of art, it resonates widly.’
Omdat ik benieuwd ben naar de toekomst van de fotografie houd ik vol. Opnieuw boos trouwens, over een fotoboek dat voor een groot deel mogelijk is gemaakt door het belangrijkste Nederlandse kunstfonds en alleen superhermetische Engelse teksten bevat, maar dit terzijde.

We gaan de beelden bekijken. Door informatie die ik buiten dit boek vond, weet ik dat Stig foto’s gemaakt heeft in Tunis, Shenzhen, Genève/CERN en Athene: ‘Steden die op het punt staan een belangrijke overgang te maken, en legde er met haar camera beelden vast die ons een glimp op de toekomst geven.’ (Stig’s Belgische galerie Motive Gallery heeft wel de beleefdheid een Nederlandstalige intro te verstrekken).

De foto’s vormen een associatieve reeks. Wat ik er, puur op zicht, uit kan opmaken is de vraag over de plaats van de mens, als individu of in een minder of meer toevallige groepssituatie, in de stad van nu, met een uitloop naar de toekomst. Eén van de belangrijkste statements van Nav Haq is de opmerking dat er in de filosofie twee scenario’s over de toekomst bestaan. Uitgaande van de structuren (‘The Mould’) uit onze geschiedenis danwel die van het ‘Black Swan principle’. De volgers van de zwarte zwaan wijzen op onverwachte en daardoor onvoorspelbare ontwikkelingen als de internet-revolutie en het 9/11-incident.

Existentieel gezien weten wij niets. U kunt er de grote denkers op nalezen, het is niet anders. Elke prognose op de toekomst is daarom feitelijk een dubbele gok. Stig nam de polsslag van het heden op locaties die –vrijwillig of gedwongen- gericht zijn op toekomstige tijden.

Geheel los van de teksten (naast het vertoog van Naq Haq een dramatisch post-atoomoorlog-apocalyptisch verhaal van Peter Delpeut waarin de bewondering voor werk en persona van de fotografe voelbaar wordt), weet Stig een beeldenreeks te creeëren die een wonderlijk spel met de kijker aangaat. De vormgeving helpt mee. Elke ‘spread’ bestaat uit twee foto’s en een ‘teaser’ naar de volgende pagina. De beeldenreeks omvat een rijkdom aan formele en intuïtieve gedachtensprongen.

Vooral daarom en ook om de bijna arrogante eigenwijsheid waarmee dit boek is samengesteld luidt mijn advies: zelf even kijken. (Een één op één vertaling van ‘cauchy’ heb ik uiteindelijk niet gevonden. Augustin Louis Cauchy was volgens Wiki een verlichte wiskundige, een eigenzinnige protége van keizer Napoleon, die zijn vakgebied nieuw leven inblies.)

boek: Cauchy Horizons
fotografie: Martine Stig
essays: Nav Haq and Peter Delpeut
vormgeving: Vanessa van Dam
samenstelling en productie: Frank van der Stok
paperback, pagina’s, 78 foto’s in zwart-wit
druk: Rob Stolk
uitgave: Kodoji Press, Baden Zwitserland
prijs:

expositie: Cauchy Horizons
tot en met 4 augustus
Schunck-Glaspaleis
Bongerd 18 in Heerlen

meer beeld: www.martinestig.com
en/of informatie: www.motivegallery.nl