De toekomst van het fotomuseum – 3

Sinds augustus is er een hotline van Foam in Amsterdam naar de Dazed&Confused-redactie in Londen. Net als Foam viert het Britse lifestyle magazine dit jaar een feestje. Jefferson Hack begon het blad twintig jaar geleden en het ontwikkelde zich tot een toonaangevend tijdschrift dat talenten uit de muziek, mode en fotografie in een heel vroeg stadium oppikt. Reden voor Foam om hem als een van de gastcuratoren voor The Future of The Photography te vragen.
Het was niet eenvoudig om talloze telefoon- skype- en live-gesprekken te voeren met een man met een meer dan overvolle agenda. Om de laatste details door te spreken reisde Foams adjunct artistiek directeur Marcel Feil begin oktober in zijn beste pak af naar Parijs. Hack bezocht hier de modeshows en Marcel mocht hem tijdens het omkleden interviewen voor Foam Magazine.

Afgelopen vrijdag reed BeamSystems met een klein legertje aan mankracht 48 beeldbuizen naar binnen en daarnaast werden er ook nog eens 30 Eizo monitoren afgeleverd. Een dag eerder was onze technische ploeg al begonnen met het de-installeren van onze vorige tentoonstellingen: Still/Life en Observation van Raphaël Dallaporta. De verfploeg schilderde de zalen voor Hacks presentatie in mum van tijd donkerblauw en er werden tegelijkertijd vloertegels gelegd. In dit geval is op- en afbouw bijna een militaire operatie die van uur tot uur gepland is door onze assistent-curator Karin en projectleider Barbara.

In de tentoonstelling van Jefferson Hack zijn geen afgedrukte foto’s meer te zien maar alleen digitale beelden. Volgens Hack zijn overal om ons heen schermen en dat heeft onze relatie met fotografie voorgoed veranderd. De afgelopen dagen zijn twee sculpturen van de monitoren gebouwd. In The Mother Sculpture is nieuw werk te zien van fotografen uit de Dazed & Confused-familie, zoals Hack het noemt. Door elkaar zie je mode-, portret -, reportage- en kunstfotografie. Voor The Rise Sculpture kunnen jonge fotografen via sociale media en internet werk toevoegen aan de tentoonstelling zodat steeds meer beelden zijn te zien. Maar niet iedereen kan dat doen. Het werk wordt zorgvuldig geselecteerd door Dazed&Confused.

In Foams kabinetten maken Hellicar en Lewis, die niet alleen in musea en galeries werken maar ook voor de grote popsterren van deze wereld, een interactieve, digitale installatie. Dat wordt nog spannend want deze wordt donderdag pas getest. In de afgelopen weken zat menig collega achter het bureau te gillen toen de ideeën van Hack werden uitgeprobeerd en midden op de dag de computers op zwart gingen. Gelukkig weten we alle stoppenkasten en stroomgroepen inmiddels blind te vinden.
Vandaag arriveert personal assistent Lauren als eerste uit het gevolg van de Dazed & Confused-oprichter om een laatste check te doen. De testbeelden worden dan vervangen door de beelden van de fotografen. Langzaam gaan we resultaat zien van een paar intensieve weken.


Fotografie als beeld / Jefferson Hack – Dazed & Confused, Londen
Jefferson Hack, hoofdredacteur van het tijdschrift Dazed & Confused, riep fotografen op werk in te sturen voor zijn presentatie. De website Dazed & Confused speelt tegenwoordig een bijna even prominente rol als het papieren broertje, maar vraagt een ander soort aanpak. Digitale beelden krijgen vaak een willekeurige context doordat ze met een zoekmachine gevonden worden. Hack probeert invloed uit te oefenen op die context. Hij maakte twee installaties met beeldschermen: één met bekende fotografen uit verschillende genres die meer dan eens publiceerden in Dazed & Confused, de ander met werk van jonge fotografen dat tijdens de tentoonstelling aangevuld wordt met nieuw materiaal dat via de oproep is binnengekomen.

– Lotte ten Voorde


Eerder op PhotoQ:
De toekomst van het Fotomuseum – 1
De toekomst van het Fotomuseum – 2

Morgen meer…