De toekomst van het fotomuseum – 5

Toen ik vanochtend De Volkskrant opensloeg zag ik daar Erik Kessels ( mede-oprichter en creatief directeur KesselsKramer, maar ook verzamelaar en curator) liggen in zijn beeldenzee in Foam (foto van Joost van den Broek – red). Nog maar een paar maanden geleden zaten we bij hem op kantoor in Amsterdam, en vertelde hij enthousiast over zijn idee voor de The Future of the Photography Museum. Op het fotofestival in Arles liet hij de eerste schetsen zien. En nu liggen ze daar: bijna een miljoen foto’s gedownload op een willekeurige dag in de herfst van 2011.
In een interview voor Foam Magazine (verschijnt a.s. vrijdag 4 november) vertelt Erik: “I wanted to illustrate the sheer vastness of the digital era we live in now. We take, collect, receive, and store millions of pictures every year. I wanted to show one day. One day of photos uploaded on the internet, but instead of living on Facebook or Flickr, I wanted to give them a physical space as opposed to a cyber one. I call it 24 Hrs In Photos.” Eigenlijk zou je het landschap kunnen zien als een monument voor de vluchtige digitale foto’s die op internet verschijnen maar eigenlijk nooit een werkelijke afdruk worden. In de woorden van Kessels: “Het is een soort virtueel afval”. Bij Foam krijgen ze een ‘leven‘ in de werkelijke wereld. Mensen zullen er een oppakken, en nog eentje, en zo ontstaan hele nieuwe combinaties en nieuwe verhalen die per persoon verschillen.

De grootste uitdaging bij het uitvoeren van Eriks idee, leek ons om op tijd zo’n gigantische hoeveelheid foto’s te laten printen. Maar wat hadden we ons daar in vergist. De grote printbedrijven draaiden er hun hand niet voor om. En toen het vorige week donderdag werd geleverd, verpakt in kleine doosjes, leek het zo weinig. Daar dachten we anders over toen Karin, assistent-curator, en ik alles naar binnen droegen. De chauffeur had besloten iets vroeger te komen dan afgesproken. Helaas nog geen collega’s om te helpen maar wel een goede work out aan het begin van de dag.

Het hele weekend hebben we met de volledige staf van Foam gewerkt om een mooi golvend beeldlandschap te creëren. In wisseldiensten van drie uur hielp iedereen mee, van directeur tot fondsenwerver, van curator tot educatiemedewerker. En maandag was het zo goed als af. En het gekke is: er zit niet eens zo veel verschil tussen de eerste digitale schets van een paar maanden geleden en de foto van vanochtend in De Volkskrant. Behalve dat Erik er nu echt in kan liggen.


Fotografie in overvloed / Erik Kessels, KesselsKramer, Amsterdam
Erik Kessels, één van twee oprichters van reclamebureau KesselsKramer en uitgever/samensteller van o.a. de serie ‘Useful Photography’, gaat voor zijn presentatie in op de enorme hoeveelheid beelden die elke dag wordt gemaakt, gepubliceerd en gedeeld. Wat vroeger het familiealbum vol ingeplakte kiekje was, is tegenwoordig een eindeloze hoeveelheid digitale bestanden op websites als Flickr en Facebook. Die enorme, ongecontroleerde aanwas van honderdduizenden beelden per dag, heeft onmiskenbaar invloed op de betekenis van beeld. Een willekeurige foto die steeds opnieuw gedeeld wordt en in verschillende contexten op het internet opduikt, kan niet zomaar meer dienen als bron van kennis. Kessels stortte zich in de zee van beelden, en vertaalde dat gegeven naar een even humoristische als pijnlijke, fysieke presentatie.
– Lotte ten Voorde


Eerder op PhotoQ:
De toekomst van het Fotomuseum – 1
De toekomst van het Fotomuseum – 2
De toekomst van het Fotomuseum – 3

De toekomst van het Fotomuseum – 4

Morgen de laatste aflevering…