Afgelopen weekend opende in New York een overzicht van journalistieke en documentaire foto’s die op een of andere manier zijn gemanipuleerd: in scène gezet, geretoucheerd of digitaal gemanipuleerd. Het onderstreept de herboren discussie over wat er wel en niet mag met manipulatie in de fotografie.
Het Bronx Documentary Center geeft een overzicht van 150 jaar beeldgeknutsel, van de Amerikaanse burgeroorlog uit de 19de eeuw tot de recente discussie bij World Press Photo, waar onderzoek aangeeft dat 20 procent van de inzendingen is gemanipuleerd.
Curator/fotograaf Michael Kamber geeft in de Lens-blog van de New York Times een verklaring voor de oplevende discussie: ‘(…) 20 years ago there were more staff photographers, and they knew very clearly that altering a photo was a fireable offense. Newspapers are laying off photographers by the hundreds, and there are all these young freelancers who have not been properly trained in what is or is not allowable or ethical.’
En hij eindigt met een hartekreet: ‘This is a discussion that we must have before we’ve destroyed all credibility in photojournalism.’
Lens / NYT: Posing Questions of Photographic Ethics