Dijkstra portretteert Olaf

Het Volkskrant Magazine heeft dit weekeinde een bijzondere fotografische cover: een portret van Erwin Olaf, gamaakt door Rineke Dijkstra.
Dijkstra portretteerde Olaf in de haar kenmerkende stijl: helder, open, met verwijzingen naar portretten in de klassieke schilderkunst.

Het magazine interviewde Erwin Olaf vanwege zijn tentoonstelling in het Fotomuseum Den Haag. Ondanks het continue succes blijft hem één ding steken, namelijk de erkenning als ware kunstenaar: ‘Ach, ze weten niet wat ze missen. Maar, ja, het steekt wel. Je wilt altijd het hoogste. Het Stedelijk in Amsterdam, het MoMA in New York.’

Olaf wijt het deels aan zijn komaf (vader was winkelier in kantoormeubilair) en opleiding (School voor Journalistiek): ‘Je blijft lang merken dat je lower middel-class bent.(…)Als je de Rietveld hebt gedaan, zit je veel sneller in circuits, ben je meteen Kunst.’ En hij voeft eraan toe: ‘Een curator van het Stedelijk, Martijn van Nieuwenhuiyzen, heeft een keer in een dronken bui mijn trainingsbroek van mijn kont getrokken, in de kroeg. Vanuit pure minacting voor mijn werk. Het enige contact wat ik in al die jaren met hem heb gehad. Dat soort ambtenaren zit wel 25 jaar op dezelfde plek.’

Meer portretten in het Volkskrant Magazine

Fotomuseum Den Haag