Volgens marktonderzoekers maken consumenten dit jaar naar schatting een biljoen foto’s, dat is een 1 met twaalf nullen: 1.000.000.000.000. In het jaar 2000 waren het er nog maar 80 miljard: 80.000.000.000, wat neerkwam op een stuk of veertien per menselijke aardbewoner. Dat zijn er dit jaar dus ruim 160 per persoon geworden.
We lezen de cijfers van InfoTrends in de New York Times. De schrijver van het artikel wijst op wetenschappelijke studies naar negatieve effecten van de overvloed aan fotografie:
• te veel foto’s maken van opgroeiende kinderen kan ze te egocentrisch maken
• te veel delen van foto’s via social media kan relaties in het werkelijke leven schaden
• te veel in beelden vastleggen van belangrijke gebeurtenissen kan ervoor zorgen dat je ze minder goed herinnert
Dat laat onverlet dat de verwachting is dat er nog meer foto’s worden gemaakt de komende jaren. InfoTrends verwacht een stijging naar 1,3 biljoen in 2017.
Van al die foto’s maken mensen er ruim driekwart met een smart phone en circa 8 procent met een tablet. In 2017 zal nog 13 procent van alle consumentenfoto’s met een zelfstandige camera worden gemaakt.
New York Times: Photos, Photos Everywhere