Gisteren is fotograaf Dolf Kruger overleden. Hij was al geruime tijd ziek. Kruger maakte in de tweede helft van de vorige eeuw naam met sociaal bewogen fotografie.
Kruger werd in 1923 geboren in het Zwitserse Chêxbres. Na de Tweede Wereldoorlog leerde hij fotograferen bij Maria Austria, Aart Klein en Carel Blazer. In de jaren 50 werkte hij in dienst van het communistische dagblad De Waarheid. Daarna werkt hij als freelancer. In 1983 gaat hij met pensioen en vestigt zich in Zweden.
In 1959 won hij de Zilveren Camera met een foto die hij twee jaar eerder had gemaakt tijdens mijnstakingen in de Borinage.
Krugers foto-archief is ondergebracht bij het Nederlands Fotomuseum in Rotterdam. Het museum schrijft onder meer op haar website over Dolf Kruger: ‘Na de monografie die in 1987 over hem verscheen bij een overzichtstentoonstelling in het Amsterdams Historisch Museum, produceerde Dolf Kruger in 1997 als een van de eerste Nederlandse fotografen in eigen beheer een boek op CD-ROM over zijn eigen familie onder de titel In lief en leed sinds 1947. Suze Henriët en Dolf Kruger.‘
Twee jaar geleden ging Bart Koetsier – als fotograaf deelnemend aan het PS Camera-project – op zoek naar Dolf Kruger, omdat een foto van Kruger op een hoes van de plaat Niemand in de stad van De Dijk hem aansprak. Uit het verslag dat Rose Ieneke van Kalsbeek over de ontmoeting schreef: ‘De zoektocht eindigde ergens in Zweden op de 90e verjaardag van een man genaamd Dolf Kruger. Helaas laat het geheugen de man in de steek en weet hij niet meer hoe hij zelf via Maria Austria, Aart Klein en als leerling van Carel Blazer zijn weg vond in de fotografie om, via dit medium, zijn sociale betrokkenheid te tonen.’
Louis Zweers schrijft in een aflevering van de serie Fotolexicon: ‘Dolf Kruger mag beschouwd worden als een van de eerste geëngageerde fotojournalisten in de jaren veertig en vijftig in Nederland. Zijn fotografie verraadt een geschoolde, op de mens gerichte blik. De keuze van onderwerpen ligt meestal op het sociaal-politieke vlak. Het is met name zijn maatschappijkritische visie die zijn werk inhoudelijk waardevol maakt. De wijze waarop Kruger deze visie op het maatschappelijk gebeuren vastlegt, wordt bepaald door een combinatie van humanitaire betrokkenheid en goede kennis van de overdrachtelijke eigenschappen van het medium fotografie.’
PS Camera op PhotoQ: Dolf Kruger – Bart Koetsier
Nederlands Fotomuseum: Dolf Kruger
Scherptediepte/Fotolexicon: uitgebreide biografie Dolf Kruger