Het dagblad Trouw publiceert vandaag een roundup van de opgelaaide discussie over digitale manipulatie. In citaten van Werry Crone, Jean-Pierre Jans en Eduard de Kam komen de verschillende opvattingen voorbij.
Uit Trouw:
„Je moet de lezer niet belazeren”, vindt fotograaf Werry Crone van Trouw. Voor hem is dat helder: kleuren wat vetter maken of een lucht wat dreigender, mag. Maar je moet geen dingen weghalen of in foto’s laten opduiken die er niet waren. Ook enscenering is uit den boze: zeggen tegen iemand ’Kunt u daar nog eens heen en weer lopen?’ „Met manipulatie bezoedel je het vak. De foto’s moeten een stukje van de werkelijkheid zijn, op het moment dat je daar was”, zegt Crone.
Jean-Pierre Jans ziet dat genuanceerder: „De nieuwste camera’s vangen zes beelden per seconde. Wat is dan het beslissende moment? Als je de beste beelden uit de zes samenvoegt, heb je alsnog die ene, beslissende seconde.” Ook in portretten, toch al geënsceneerd, zet je het beeld meer naar je eigen hand om het mooier te maken, zegt hij.
Digitale fotografie-expert De Kam hanteert een strengere grens. „Het typische van het ambacht fotografie is dat je één moment vastlegt. Dingen combineren uit verschillende foto’s, gaat over de grens. Ook overdadig gebruik van contrast, vind ik. Het is een glijdende schaal waarin schoonheid de waarheid verdringt.”
Trouw: Speuren naar beeldmanipulatie
Eerder op PhotoQ: Zilveren Camera waarschuwt jury voor manipuleren