Drie winnaars De Fotoprijs bekendgemaakt

Drie winnaars De Fotoprijs bekendgemaakt

Dinsdagavond zijn tijdens een feestelijke uitreiking tegenover het Nederlands Fotomuseum in Rotterdam drie (afgestudeerde) fotostudenten gelauwerd. Het Steenbergen Stipendium 2010 gaat naar Hrair Sarkissian, die dit jaar afstudeerde aan de Rietveld, de Fotoprijs 09|10 categorie Overige Opleidingen gaat naar Ernst Coppejans, afgestudeerd aan de Fotoacademie Amsterdam, en de Fotoprijs 09|10 categorie Fotoboek gaat naar derdejaars HKU-student Robert Glas. Zij wonnen allen een geldbedrag van 5000 euro, beschikbaar gesteld door Nikon, het Verbond van Verzekeraars en de Steenbergen Stichting.
In de categorie ‘fotoboek’ was de jury zodanig onder de indruk van de ingestuurde werken dat niet alleen Robert Glas als winnaar is verkozen maar dat ook Janneke de Jong en Wouter de Wit een eervolle vermelding krijgen. Ook in de categorie ‘overige eindexamens’ verdient Wypke Jeannette Walen een eervolle vermelding.

De jury voor de categorie ‘overige eindexamens’
Roy Kahmann (eigenaar Galerie Kahmann)
Femke Lutgerink (kunsthistoricus)
Jochem Wijnands (fotograaf)

De jury voor de categorie ‘fotoboek’
Eelco van Welie (directeur NAi uitgevers)
Lex Reitsma (vormgever)
Raimond Wouda (fotograaf)

De jury voor het eindexamenwerk (Steenbergen Stipendium)
Kim Knoppers (curator beeldende kunst, voorzitter)
Colette Olof (curator FOAM)
Marnix Goossens (fotograaf)

Nog t/m 24 oktober 2010 is het werk van de winnaars en genomineerden te zien in het Nederlands Fotomuseum.

Uit het juryrapport ‘fotoboek’
“Opvallend is dat iets minder dan de helft van de inzendingen een typografische omslag heeft, dus zonder foto”. “De invalshoeken zijn veelal persoonlijke verhalen over ouders, grootouders en/of andere familie/vrienden. Ons valt op dat expliciet politieke invalshoeken ontbreken”.

De jury over Robert Glas
“Het boek is enigmatisch, gelaagd en heeft een enorme rijkdom. Het is een echt boek met een ontwikkeling en spanningsboog, een begin en einde. (…) De maker heeft talent voor het vertellen van een verhaal, vasthouden van de spanning, voor het maken van een fotoboek”.

Uit het juryrapport ‘overige eindexamens’
“Als wat we hier aan de beste werken zien, pas een tiende is van de potentie van een fotograaf, van het niveau dat ze zouden kunnen bereiken, dan wacht een aantal inzenders een mooie carrie?re”. “Van zeker drie fotografen zou de jury best een aantal foto’s willen kopen”.

De jury over Ernst Coppejans
“De serie is technisch goed en heel ‘straight forward’: what you see is what you get. (…) Niet moet worden onderschat welke kwaliteiten je hiervoor als fotograaf in je mars moet hebben”.

Het Steenbergen Stipendium
Voor de dertiende keer werd dit jaar het Steenbergen Stipendium toegekend. Elk jaar bezoekt de jury voor de Steenbergen Stichting de Nederlandse kunstacademies die een aparte richting fotografie hebben. Het Steenbergen Stipendium is bedoeld om een studiereis of verblijf in het buitenland te faciliteren. Om in letterlijke zin afstand te nemen van vier jaar academie, om je te bezinnen en in alle rust na te denken over nieuw werk.
De jury let bij haar beoordeling op de relatie tussen vorm en inhoud, de presentatie en professionaliteit. Bovenal is het belangrijk dat het werk op de jury een onuitwisbare indruk achterlaat en weken later nog boeit, verrast, ontroert, overtuigt, prikkelt of irriteert.

Eerdere winnaars van het Steenbergen Stipendium zijn Wytske van Keulen, Yvonne Lancet, Andrea Stultiens, Thomas Schlijper, Kim Krijnen, Myne Soe-Pedersen, Petra Stavast, Marcel Borsten, Hannah Horsch, Mark Vincent Houston, Magdalena Pilko en Joris Jansen.

Uit het juryrapport ‘Steenbergen Stipendium’
“De eerlijkheid gebied ons te zeggen dat de jury verdeeld was over de winnaar. (…) Dit zegt niets over de kwaliteit van het werk van de winnaar maar eerder over de hoge kwaliteit van alle genomineerden”.

De jury over Hrair Sarkissian
“Sarkissian weet zijn persoonlijke verhaal om te zetten in een interessante beeldtaal die bijna afstandelijk is. (…) Hij doet dit zonder melancholisch of sentimenteel te worden”.

Zie ook de nieuwsbrief van het Nederlands Fotomuseum

Een reactie plaatsen