Dumas portretteert racepaarden in Parijs en Palermo

Het fotocahier Palermo 7 is de neerslag van een werkperiode van Charlotte Dumas in Parijs en op Sicilië. Ze portretteerde paarden, produceerde deze brochure, bedacht een publiciteitscampagne en presenteerde haar werk.
In het kader van een uitwisselingsprogramma werkte Charlotte Dumas (Vlaardingen 1977) in april en mei 2006 op de renbaan van Palermo. Net als enige maanden daarvoor op de ‘hippodrome Vincennes’ in Parijs concentreerde zij zich op de paardenhoofden.

Dumas studeerde in 2000 af aan de afdeling fotografie van de Rietveldacademie, werkte de twee daarop volgende jaren op de Rijksacademie en exposeert sindsdien regelmatig in binnen- en buitenland. Tijdens haar opleiding begon zij dieren te fotograferen. Dumas is gefascineerd door de mythologie rond gedomesticeerde soorten als honden en paarden en sinds kort ook door wilde dieren als wolven. Het dier is door het onveranderlijke uiterlijk een tijdloos onderwerp en sinds de rotstekeningen van Lascaux een steeds terugkerend thema in de kunstgeschiedenis.

De portretten van de Siciliaanse racepaarden werden afgedrukt op kleine affiches en naast en over verkiezingsaffiches geplakt. Drie van de paarden hadden een naam gekregen uit een locaal middeleeuws verhaal. Het vierde portret was naamloos en kondigde plaats en tijd van Dumas’ tentoonstelling aan.

De paardenportretten in Palermo 7 zijn minder dramatisch dan bijvoorbeeld de opnamen die Dumas in 2004 bij de bereden politie in Rome maakte. Wat ik in Palermo 7 zie zijn mooie opnamen van fraaie paardenhoofden, maar verwijzingen naar de mythologie over de bijzondere band tussen mens en paard kan ik er niet in ontdekken.

Han Schoonhoven

Palermo 7
Fotografie: Charlotte Dumas
Geniet, 28 pagina’s, 10 foto’s in kleur
Uitgever: Smart Project Space 2006

• Voor beelden uit en een interview over dit project, zie: www.charlottedumas.nl

• Photo publiceerde over Dumas’ nog lopende tentoonstelling: Charlotte Dumas en Jeff Wall in een onvermoede ontmoeting in Tilburg