Echtheid foto’s martelende soldaten betwijfeld

Binnen het Britse leger bestaan grote twijfels over de echtheid van foto’s waarop Irakezen worden gemarteld door Britse militairen, zo meldt de BBC. De foto’s zijn op 1 mei gepubliceerd in de Daily Mirror, die zegt dat de foto’s afkomstig zijn van Britse soldaten.
Op de foto’s is onder meer te zien dat een militair urineert over een gevangen Irakees, dat deze wordt bedreigd met een mitrailleur en dat een Britse militair hem met de kolf van het vuurwapen in het kruis slaat.

Bij The Queen’s Lancashire Regiment is twijfel gerezen omdat er een mitrailleur is te zien die niet door de Engelsen in Irak wordt gebruikt, dat de militairen slappe hoedjes dragen terwijl baretten en harde petten gebruikelijk zijn; en dat er een Bedford-bestelwagen op de foto staat die niet door de Britten in Irak is ingezet.

Een ex-commandant noemde het verder verdacht dat de gevangene een schijnbaar schoon t-shirt draagt met de Iraakse vlag erop. ‘Je zou toch minstens verwachten dat de kleding sporen draagt van de acht uur mishandeling’, aldus deze kolonel Bob Stewart.

De foto’s van de martelende Britten verschenen kort nadat in de VS grote onrust ontstond door het nieuws dat een groep Amerikaanse militairen Irakese gevangenen heeft gemarteld of zwaar mishandeld.

• Lees het hele verhaal bij de BBC: Doubt cast on Iraq torture photos.

• Bij de BBC ook een hoor- en wederhoor-artikel waarin de militairen die de foto’s verstrekten commentaar geven op de kritiek: Claims and rebuttals

• Bekijk de foto’s bij de Daily Mirror.

• Nieuwe foto’s van mishandeling door Britse soldaten in de Daily Mirror van 8 mei

• Meer over de Amerikaanse kwestie, bij CBS News dat de martelingen in de Abu Graibh-gevangenis in Bagdad onthulde: Photos Scandal, Uproar Growing.

• Tien foto’s van het wangedrag van Amerikaanse militairen zijn te zien op de website van de The New Yorker.

• De Süddeutsche Zeitung heeft een interessante beschouwing over de martelfoto’s. Ulrich Raulff schrijft:
“Die Szenen, die wir angewidert betrachten, zeigen nicht die Realität der Folter: Wir blicken auf Tableaux vivants. Die Folterer und ihre beklagenswerten Opfer stellen Szenen aus der Bildergeschichte der menschlichen Infamie nach. Ob sie
jemals Goya gesehen haben oder Pasolini, oder ob sie nur die Fotos aus Magazinen der SM-Szene kennen, tut nichts zur Sache. Die Bilder erkennen einander wie Hunde am Geruch.”
Lees het hele stuk: Der Krieg ist der Vater der Pornographie