Een eigenzinnige ‘duografie’ van Blommers & Schumm

Tien jaar samenwerking tussen de fotografen Anuschka Blommers en Niels Schumm was de aanleiding tot de uitgave van een eigenwijs en helder boek met fotografie die technisch praktisch volmaakt en inhoudelijk dubbelzinnig is.

De titel van het boek zet de lezer/kijker al op het verkeerde been en dat zal hem of haar bij het bekijken van de 125 ‘portretten’ nog vaker overkomen. Het begrip ‘portraits’ wordt door Blommers & Schumm nogal breed gehanteerd. In dit boek treffen we inderdaad veel portretten aan, maar een groot aantal daarvan is in een modecontext gepubliceerd. Verder bevat het boek ingenieuze stillevens van kleding en dagelijkse voorwerpen, enkele landschappen en mensen in hun interieurs.
Alle beelden zijn als gezegd van een hoge technische kwaliteit, maar het duo mag een opname ook graag bewust laten ‘mislukken’. Enkele foto’s zijn nadrukkelijk onderbelicht, in sommige, verder zorgvuldig gestyleerde, studio-opnamen duiken een deel van een rode emmer, kabels of andere ‘beeldverstekelingen’ op. De perfectie van de overige foto’s geeft aan dat zoiets bewust gebeurd.

Blommers en Schumm, die al tijdens hun opleiding op de Rietveldacademie besloten samen te werken, hebben altijd geëxperimenteerd en doen dat nog. Het aardige is dat belangstellenden die experimenten ook kunnen volgen, bijvoorbeeld in compromisloze tijdschriften als -Re en Butt van Jop van Bennekom, de vormgever die ook verantwoordelijk was voor de opmaak van dit boek.

In 1995 studeerde Schumm af, een jaar later Blommers. In 1996 werden ze gevraagd voor een eerste buitenlandse tentoonstelling. Inmiddels is hun werk in allerlei Europese landen, Japan en de Verenigde Staten geëxposeerd. Ze publiceerden in grote bladen als de Britse en Japanse Vogue, Liberation, Interview en de New York Times, maar bleven ook werk maken voor hippe undergroundmagazines als -Re, Self Service, GLU en Fantastic Man.

De modellen zijn belangrijk voor Blommers en Schumm. In de eerste jaren werkten ze vaak met familieleden en vrienden. Maar ook wanneer ze professionele modellen tot hun beschikking hebben, ontstaan er beelden die persoonlijker zijn dan je bij soortgelijke publicaties gewend bent. In dit boek hebben alle modellen gewoon een naam.

De volgorde van de foto’s in het boek is ook al tamelijk eigenzinnig. Die is niet chronologisch maar alfabetisch, zodat het boek opent met ‘Anita’ en eindigt met ‘Wouter’. Daartussen vinden we portretten van allerlei aard, landschappen waarin orgies hebben plaatsgevonden en stillevens, waaronder die van vier fraai uitgelichte aardappels.

Han Schoonhoven

Anita and 124 other portraits
fotografie: Anuschka Blommers en Niels Schumm
met engelstalige teksten van: Laurence Benaïm en Domeniek Ruyters
vormgeving: Jop van Bennekom
gebonden, 24 bij 30 centimeter, 202 pagina’s, 125 foto’s in zwart-wit en kleur
uitgeverij Valiz
prijs: 35 euro

• Bekijk hun uitgebreide portfolio op: www.blommers-schumm.com