Fotograaf Rob Philip werkte twee jaar aan een serie over ‘bisnisjongens’.
Hij vond dat het heersende beeld over mannelijke prostituees bijstelling behoefde en publiceerde kortgeleden een boekje over dit fenomeen.
Voor dit project zocht Philip contact met Paul van Gelder, een in seksuele minderheden specialiseerde antropoloog. Van Gelder introduceerde de fotograaf bij een aantal clubeigenaren. In zijn inleiding stelt Van Gelder enige voor buitenstaanders onbekende zaken vast. Hij schat dat er zo’n 3000 jongens af en aan in het métier werkzaam zijn. Verder merkt hij op dat de term ‘homoprostitutie’ feitelijk onjuist is omdat veel ‘bisnisjongens’ in hun privé-leven op vrouwen vallen.
De media zitten er in hun beeldvorming volgens Van Gelder behoorlijk naast. In de door hem gevonden foto’s worden enerzijds tippelende, dikwijls dakloze drugsgebruikers en anderzijds opgepoetste glamourboys in beeld gebracht. De laatste tien jaar definiëren de media de ‘hoerenjongens’ vooral als slachtoffer. De werkelijkheid blijkt veel geschakeerder.
Het boek Bisnisjongens bevat geen ranzige beelden en doet niet aan romantisering. De jongens worden niet met een van de camera afgewend gezicht of groezelig in beeld gebracht. Het zijn ‘gewone binken’ die je recht in de ogen kijken. Ook zijn het niet de gespierde, supersexy pornosterren die je – na een bezoek aan de gespecialiseerde websites – zou verwachten.
Rob Philip is omzichtig te werk gegaan. Na toestemming van de clubeigenaren concentreerde hij zich aanvankelijk op het vastleggen van de tamelijk specifieke interieurs van gelegenheden met namen als Secret Boys, Blue Boy Club, City Boys of Boys Factory.
Eenmaal binnen won Philip – tot zijn eigen verbazing – vrij eenvoudig het vertrouwen van de jongens. In de inleiding schrijft hij dat hij afspraken over het publiekelijk tonen van de portretten die hij maakte in een contractje vastlegde. Sommige jongens maakten wel onderscheid over de context waarin hun portret gebruikt kan worden: wel in dit boekje of tijdens een expositie maar niet in andere media, zoals boven deze recensie.
Rob Philip (Apeldoorn 1969) studeerde in 1994 af aan de afdeling fotografie van de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht. Hij voert projecten uit in zijn woonplaats Deventer en ver daarbuiten. Langdurig werkte hij aan een serie over het kloosterverzorgingshuis Berchmanianum in Nijmegen. Dit resulteerde in het boek ‘Het huis met de lege handen’. Philip was enige tijd bestuurslid van de GKf en sinds 2002 docent aan de HKU.
Bisnisjongens is – met ondersteuning van een publicatiesubsidie de Stichting Fonds Anna Cornelis – in eigen beheer uitgegeven. Dit uitbundig vormgegeven boekje (tussen de interieurfoto’s en portretten zijn ‘romantische’ behangmotieven opgenomen) schetst een zo te zien eerlijk beeld van een praktijk die voor de meesten van ons onbekend zal zijn.
Han Schoonhoven
On the game/Bisnisjongens
Fotografie: Rob Philip.
Teksten (Ne, Eng): Paul van Gelder en Rob Philip
Paperback, 75 pagina’s, 30 foto’s in full-color
In eigen beheer uitgegeven
Prijs: 19.50 euro
Expositie Bisnisjongens nog tot 16 februari 2006 te zien in het
Vrijhof Cultuurcentrum
Drienerlolaan 5 (Campusterrein UT) in Enschede
• Meer informatie over boek en fotograaf: www.robphilip.com