Een vlot boekje over snel eten

KesselsKramer Publishing, de uitgeverijpoot van het communicatiebureau KesselsKramer heeft een serie beelden uit snackbars, Chinese restaurants en ijssalons gebundeld. Veel van die foto’s hebben door verval een andere uitstraling gekregen dan de bedoeling was.
Iedereen die wel eens een opname van een feestmenu heeft gemaakt, kan het beamen: in het echt zag het er lekkerder uit. Het is vrij algemeen bekend dat de betere culinaire fotografie een grote trucendoos tot haar beschikking heeft. Bijvoorbeeld om het gerecht fijn te laten dampen (sigarenrook) of prachtig te laten glimmen (suikerstroop).

Bad Food Gone Worse, zoals het boekje is gedoopt, ontstond uit een idee dat meerdere van ons in zo’n gelegenheid ooit kregen. ‘Goh, het zou toch leuk zijn om al die malle, verbleekte, verkleurde, soms tot de contouren gereduceerde beelden te fotograferen en samen te voegen.’ Maar dan verwerp je zo’n plannetje weer, want waarom, waartoe of voor wie zou je dat eigenlijk doen? Ewoudt Boonstra en René Nuijens zetten wel door, verzamelden 88 van deze snackbar-iconen en brachten ze onder in de hoofdstukken ‘bread’, ‘ice cream’, ‘eggs’, ‘grill’, ‘coffee’ ‘chinese’ ‘shoarma’, ‘sushi’, ‘fish’ en ‘snacks and sodas’.

Natuurlijk staan er in dit boekje aardige, bijzondere en zelfs hilarische foto’s. Maar de beelden zijn ook uitwisselbaar, je zou zo dertig foto’s kunnen vervangen door afbeeldingen uit snelbuffetten in -ik noem waar wat- Salland en Twente. Elke noodzakelijkheid voor deze uitgave ontbreekt, wat mij betreft.
Het lijkt weer zo’n oprisping van die interpretatie van het post-modernisme die hardnekkig tracht aan te tonen dat kunst en reclame elkaars gelijke zijn. Maar dat is een standpunt waar volgens mij nog wel het één en ander tegen in te brengen is.

Han Schoonhoven

Bad Food Gone Worse
Concept en ontwerp: Ewoudt Boonstra
Foto’s: Ewoudt Boonstra en René Nuijens
Tekst: Tyler Whisnand
Uitgever: KesselsKramer Publishing
88 foto’s in kleur
Softcover, 76 pagina’s
Prijs: 14,95 euro