Eenvoudig geluk: Charles Snelling gefotografeerd door Julian Germain

De Britse fotograaf Julian Germain ontmoette in 1992 bij toeval het bejaarde zondagskind Charles Snelling. Tot aan zijn dood in 2000 blijft de fotograaf Snelling regelmatig opzoeken en fotograferen. Het Nederlands Fotomuseum toont nu de iconen van een bijzondere vriendschap.
Germain was die zaterdag op weg naar een voetbalwedstrijd in Fratton Park, het stadion van Portsmouth. Onderweg bleef zijn blik haken aan geel-oranje gevel. Het huis bleek toe te behoren aan een vriendelijke oudere heer, Charles Snelling, die in zijn voorkamer zelf gekweekte planten en bloemen verkocht. Hij vertelde over de bloemen en wilde gedurende de wedstrijd best op Germain’s statief passen.

Na de match kreeg de fotograaf boterhammen en een kop thee. Snelling liet wat foto’s zien, onder andere van zijn overleden vrouw Betty en zei dat hij er geen bezwaar tegen zou hebben wanneer Germain hem zou willen portretteren. Ze raakten bevriend en Julian zocht Charlie regelmatig op.

Julian Germain (Londen 1962) is een fotograaf en fotografiedocent, wiens werk vooral bestaat uit meerjarige projecten waarbij hij samenwerkt met anderen en/of gebruik maakt van archiefmateriaal.

In Nederland exposeerde Perspektief ‘Steelworks’, een onderzoek naar de ingrijpende veranderingen in het Noord-Engelse Consett, waar de tradionele staalindustrie tijdens het bewind van premier Thatcher in korte tijd werd weggesaneerd. Boek en tentoonstelling zijn samengesteld uit werk van lokale (amateur-)fotografen, een historische reportage van Don McCullin en kleurenfoto’s van de auteur.

Germain is een groot voetballiefhebber en publiceerde er twee boeken over. In Soccer Wonderland toont hij met behulp van oude persfoto’s, amateuropnamen en eigen werk zijn fascinatie voor dit oude Engelse tijdverdrijf. Voor het project over Braziliaans voetbal No Mundo Maravilhose do Futebol werkte hij samen met drie lokale kunstenaars en vijftig straatvoetballertjes.

Tien jaar geleden exposeerde het Noorderlichtfestival de eerste portretten van Charlie en (wolken-)landschappen van Julian Germain. Als redacteur van het onregelmatig verschijnende tijdschrift Useful Photography selecteert hij samen met Hans Aarsman, Claudie de Cleen, Hans van der Meer en Erik Kessels foto’s met onvermoede kwaliteiten.

‘For every minute you are angry you lose sixty seconds of happiness’ is een uitspraak van Charlie die de fotograaf als titel voor deze tentoonstelling koos. De foto’s zijn kleurrijk en niet gespeend van enige milde humor. In de geest van zijn hoofdpersoon heeft Germain de foto’s voorzien van lijsten in zachte pasteltinten. Bij de opening verscheen ook het gelijknamige boek, compleet met stofomslag met blauwe, gele en groene bloemetjes.
Zowel in de expositie als in het boek zijn gereproduceerde pagina’s uit Charlie’s fotoalbums opgenomen.

Het boek is door de grotere verscheidenheid aan beelden en de doeltreffende afwisseling van Germain’s gedetailleerde foto’s en Charlie’s aandoenlijke albumpagina’s mijns inziens net iets krachtiger, levendiger dan de tentoonstelling. Evengoed verbeelden beide presentaties liefdevol de zachte kleurrijke levenshouding van Charlie Snelling in sensitieve observaties van Julian Germain.

Foto en tekst: Han Schoonhoven

‘For every minute you are angry you lose sixty seconds of happiness’

De tentoonstelling
is tot 27 februari te zien in het Nederlands Fotomuseum

Het boek
70 pagina’s in vierkleurendruk
gebonden met stofomslag
uitgeverij Steidlmack
ISBN 3-86521-077-5
prijs: 35 euro