Els Barents spreekt met David Goldblatt

In het kader van het 325-jarig jubileum van de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten (Den Haag) vinden gedurende het jaar bijzonder lustrumactiviteiten plaats.
De afdeling Fotografie organiseert onder meer het volgende lustrumprogramma:

• Els Barents, directeur Huis Marseille (museum voor Fotografie te Amsterdam), en de Zuid-Afrikaanse fotograaf David Goldblatt bespreken op vrijdag 9 maart om 16.00 uur zijn werk in het Auditorium van de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag. De tentoonstelling ‘Intersections’ van Goldblatts is vanaf zaterdag 10 maart te zien in Huis Marseille.
• WassinkLundgren (Thijs grootWassink en Ruben Lundgren): dinsdag 20 maart om 17.00 uur. Hun tentoonstelling in de Balie opent op 9 maart in het FOAM.
• Rineke Dijkstra : zaterdag 7 april. Het GEM organiseert een besloten bijeenkomst met Rineke Dijkstra naar aanleiding van een nieuwe tentoonstelling
• Lezing Elsabeth Heijert (week van 14 mei)

David Goldblatt – Intersections
Intersections -kruispunten- is de term die de Zuid-Afrikaanse fotograaf David Goldblatt gebruikt voor de tegenkrachten van waarden, ideeën, standpunten , plaatsen en mensen die de Zuid-Afrikaanse maatschappij vormen. Goldblatt (Randfontein 1930) is bekend geworden om zijn subtiele en scherpe blik op de Zuid-Afrikaanse samenleving. Met de tentoonstelling Intersections presenteert Huis Marseille voor het eerst een groot overzicht van Goldblatts nieuwe kleurenfotografie in Nederland.

David Goldblatt werkt in de traditie van de grote documentaire fotografie van de twintigste eeuw. Al sinds het Apartheidsregime eind jaren veertig werd ingevoerd, observeert hij de maatschappelijke ontwikkelingen in zijn geboorteland met een kritisch oog en specifieke aandacht voor het veronachtzaamde detail. Zijn foto’s van mijnwerkers, het leven in de zwarte thuislanden en in de witte suburbs zijn gepubliceerd in talloze tijdschriften en boeken.

Hoewel Goldblatt al bijna een halve eeuw een van de meest vooraanstaande fotografen van Zuid-Afrika is en hij in 1998 een solo-expositie in het Museum of Modern Art in New York had, kreeg hij relatief laat bekendheid in Europa. De elfde Documenta in Kassel (2002), waar zwart-wit foto’s uit de serie In Boksburg en foto’s van Johannesburg uit de Intersections serie werden getoond, vergrootte de interesse in zijn werk, evenals Fifty-One Years (2001), een retrospectief van Goldblatts werk dat ook in Witte de With in Rotterdam te zien was.

Tot een paar jaar geleden maakte Goldblatt zijn vrije werk vrijwel uitsluitend in zwart-wit. In kleur kon hij zijn woede, walging en angst over de ideologie van de Apartheid niet uiten. Het begin van een nieuw politiek en maatschappelijk tijdperk na de afschaffing van de Apartheid liep min of meer synchroon met de vergaande ontwikkelingen in digitale afdruktechnieken. In die periode voelde Goldblatt de noodzaak om zijn onderwerpskeuze en expressievorm te verbreden. Een nieuwe generatie kleurenfilms en de grote controle over contrast en kleurverzadiging die digitale afdrukken bieden, hebben dat voor hem mogelijk gemaakt.

Goldblatt fotografeert op kleurennegatief en bewerkt zijn negatieven in de computer. Samen met zijn meester-drukker Tony Meintjes voert hij alleen bewerkingen uit die ook in de donkere kamer tot stand zouden zijn gekomen – hij gebruikt de computer nooit om de inhoud van het beeld te manipuleren. De afdrukken zijn uiterst verfijnde inkjetprints op aquarel papier. Daarin streeft hij naar een kleurweergave die zo veel mogelijk overeenkomt met zijn gevoel van kleur in de realiteit van het harde Zuid-Afrikaanse zonlicht.

Aan de tentoonstelling in Huis Marseille zijn ook enkele van Goldblatts meest recente werken toegevoegd. Daarmee legt deze expositie een nieuw accent op de meest actuele en urgente problematiek in Zuid-Afrika: Hiv en Aids.

Belangstellenden voor het gesprek kunnen zich opgeven via e-mail: a.simeone@kabk.nl

De tentoonstelling Intersections is t/m zondag 27 mei te bezichtigen in Huis Marseille www.huismarseille.nl