Tijdens deze vierentwintigste editie van Art Amsterdam is de positie van de fotografie als kunstzinnig medium gelijkwaardig aan artistieke uitingen in verf, brons of inkt.
Foto’s hangen naast schilderijen en veel galeries hebben een gemengd aanbod.
De manier van presenteren en de onnadrukkelijke maar onontkoombare aanwezigheid van fotografische beelden wijzen op een voltooid emancipatieproces van het medium.
De opmerkelijk fraaie reeks ‘Kunstarchief’ van Johannes Schwartz zou je als symbool van deze ontwikkeling kunnen zien. Een serie van zes grote op doek afgedrukte foto’s van een schilderijenopslag op een ministerie heeft een krachtige eigen esthetica en is de drager van een even speelse als duidelijke uitspraak over de plaats van de fotografie.
Verspreid over de beurs, waar 92 Nederlandse en 33 buitenlandse galeries werk van zo’n 750 kunstenaars presenteren, treffen we fotografie aan van ondermeer Miloushka Bokma, Koos Breukel, Ed van der Elsken, Hans Eijkelboom, Mich Epstein, Marnix Goossens, Sooreh Hera, Rob Hornstra, Marrigje de Maar, Yasumasa Morimura, Sanne Peper, Frank van der Salm en Han Singels.
De opening op woensdagavond was aanvankelijk tamelijk rustig, later vonden meer en meer mensen de weg van de overvolle terrassen naar de beurs. Naast foto’s presenteert men opmerkelijk veel schilderijen die tegen het realisme van de fotografie aanleunen. De meeste werken zijn verzorgd en verantwoord. Deze ediitie van Art Amsterdam thematiseert op verschillende manieren het aanleggen van een kunstverzameling. Zo is er een themadag voor jonge collectionneurs.
Bezoekers van de opening kregen gratis het nieuwste nummer van Archivo aangeboden. De dubbele portfolio op krantenpapier is deze keer gewijd aan werk van de jonge Chinese fotograaf Qui Yang (China 1981) en Paul Kooiker.
Yang maakt strak gecomponeerde kleurenfoto’s van handen die een enkel voorwerp vasthouden. De sfeer van het werk heeft referenties naar de vroege kleurenfotografie van Paul Outerbridge. Kooiker komt met een serie opnamen van zwanen, waarmee hij door uitsnedes, vergrotingen en kleurverschuivingen nieuwe verrassende beelden creëerd.
Een grappige verwijzing naar de fotografie vinden we bij de schilder Piet van den Boog bij galerie Mokum. Deze galerie is gespecialiseerd in figuratieve schilderkunst. Vanuit een prominente plek in de stand kijkt het in olieverf uitgevoerde gezicht van Erwin Olaf de bezoeker aan, twee bij anderhalve meter groot.
Art Amsterdam
tot en met maandag 12 mei
Parkhal, Rai Amsterdam
Europaplein 8
• Voor informatie en enkele beelden zie: www.kunstrai.nl