Erik Kessels opent Night Porter

Vanaf komende donderdag is in de HUP Gallery de tentoonstelling Life as a Night Porter te zien, met werk van Chris Shaw. De expositie wordt geopend door Erik Kessels. Het werkt hangt er tot en met 1 juni.
Het persbericht:

Stel jezelf voor, naakt, buitengesloten uit je hotelkamer in het bijzijn van een, met camera bewapende, nachtportier. Dat is materiaal voor een hele slechte droom. Stel je nu ook voor dat deze portier zijn prijswinnende foto’s heeft geëxposeerd in galeries in Parijs en Sydney, en heel veel en lovende publiciteit heeft gehad. Je zou denken dat het niet erger kan worden maar toch, ‘Life as a Nightporter’ (Twin Palms Publisher) werd de publicatie van een opmerkelijke collectie van eenzame, gemene, droevige en hilarische foto’s gemaakt gedurende tien jaar werken in grootstedelijke hotels door fotograaf Chris Shaw.

In een serie van korrelige, contrastrijke en slecht belichte foto’s winnen we toegang tot een onderwereld van nachtelijke gangen en foyers waar dronken gasten, slapend personeel en vrouwen in het spel zijn. Zelden was de wereld van het hotel zo bloot gelegd

Over de fotograaf:
Shaw is afgestudeerd aan de Farnham Art College. Op een gegeven moment raakte hij dakloos in Londen. Toen hij een vacature zag voor een nachtportier bedacht hij dat ze hun werknemers wellicht ook onderdak boden. De lange nachtdiensten wakkerden zijn interesse in de fotografie. Voor shaw werd fotografie ook een middel om wakker te blijven gedurende de nacht.

De gekraste negatieven, de ontwikkelfouten, de beschadigde prints en de onzorgvuldige focus zijn in overeenstemming met het schreeuwende onderwerp.

Veel van de beschadigingen ontstonden door zijn levenswijze, als gevolg van de vermoeidheid werkte Shaw niet nauwkeurig. Het begon onbedoeld maar het werd een stijl, zijn handschrift, de techniek versterkte het onderwerp.
Overduidelijk is zijn stijl medebepaald door de Japanse Beeldenstorm en in het bijzonder door de provocerende fotografie. Shaw zegt zelf beïnvloed te zijn door onder andere Daido Moriyama, Kikuji Kawada en Takuma Nakahira. Wat betreft zijn eigen fotografie, waardeert shaw het bewust negeren van alles lijkend op de technische tot standkoming. “Hij vindt het juist goed wanneer de foto de klassieke status van kunst op een dergelijke manier kwijtraakt; dat de foto uiteindelijk de waarde op zich is.”

Shaw vindt in zijn donkere kamer manieren om zijn fotografie ‘minder saai’ te maken, zoals hij dat zelf zegt, hij experimenteert met vingerafdrukken op natte negatieven en uitvergrotingen. Hij houdt ervan om te experimenteren in de donkere kamer. Iedere afdruk is hierdoor ook uniek.

Vanaf 2003 exposeerde Shaw zijn werk in Londen, Parijs, Arles, Australië. Ondanks zijn argeloze benadering en zijn beweegreden dat fotografie voornamelijk een manier was om wakker te blijven gedurende de lange nachtdiensten, wordt zijn werk door kunstcritici enorm gewaardeerd en is zijn werk onderdeel van vele prestigieuze kunstcollecties.

Opening
Donderdag 6 maart van 17.30 – 19.30

De expositie is t/m 1 juni te bezichtigen aan de Tesselschadestraat 15 te Amsterdam. De opening vindt plaats op donderdag 6 maart van 17.30 tot 19.30 uur. Chris Shaw is tijdens de opening aanwezig. Hij is eventueel beschikbaar om zijn boek te signeren.
Tevens is er speciaal voor de expositie een gelimiteerde oplage beschikbaar van 25 exemplaren incl. print (15×15) voor 295 euro.