Wie bij het doornemen van de fotogeschiedenis in de jaren twintig van de vorige eeuw stuit op Alfred Stieglitz en Georgia O’Keeffe zal vooral denken aan foto’s die Stieglitz maakte van de handen van de 24 jaar jongere kunstenares O’Keeffe. Keurige foto’s die stevig in contrast staan tot een beeld dat naar voren komt uit het boek My Faraway One, met brieven die het tweetal aan elkaar schreef en waarin Stieglitz haar ‘Miss Fluffy’ noemt, waarin fluff staat voor geslachtsverkeer.
Fotograaf en kunsthandelaar Stieglitz speelde indertijd een belangrijke rol bij het ontiwkkelen van het idee dat fotografie een kunstvorm kan zijn. Hij organiseerde onder meer een aantal belangrijke tentoonstellingen in New York om dat idee te versterken.
Dat enigszins deftige imago wordt in het brievenboek, afgelopen gerecenseerd in de New York Times, bijgeschaafd. ‘You see I cared for you as an artist,’ schrijft hij, om te vervolgen: ‘No one else does. . . . I could have fluffed you to death — you were ready for it — Hadn’t I realized a greater value in you than fluffer! — I often told you so. — And I could have fluffed myself to death. — Maybe fluffing you to death and myself too might have been wiser.’
Maar het kon ook ietsje romantischer: ‘On Aug. 9 it will be 11 years that you gave me your virginity,’ schreef hij in de zomer van 1029. ‘During thunder and lightning. . . . I still see your face — and feel it all — And see you on the floor afterwards naked with a bandage on — a wounded bird. So lovely.’
New York Times: O’Keeffe and Stieglitz: Intimacy at a Distance