Ethische vragen bij opkomst ‘snaparazzi’

The Guardian publiceert vandaag een stuk met morele vragen over de opkomst van amateurbeelden in de persfotografie via weblogs en via websites als Flickr en Scoopt.
Flickr is een giga-databank waarin ieder die dat wil foto’s kan plaatsen: photosharing. Scoopt is een recent initiatief uit Schotland, een bedrijfje dat zich opwerpt als agent voor voorbijgangers die een foto maken van een nieuwsgebeurtenis (‘the citizen journalist’s photographic agency, selling mobile phone and digital camera pictures to the press and media‘). Na drie dagen had de website al een bestand van 500 ‘fotografen’.

Redacteur Roy Greenslade schrijft: ‘De journalistieke professional is nog steeds nog, enerzijds om gebeurtenissen in het juiste kader te plaatsen, anderzijds om keuzes uit het aanbod te maken zodat de lezers en kijkers het nieuws snel tot zich kunnen nemen.’
‘Maar naast deze eerder gehoorde redenering gelden andere belangrijke afwegingen die te maken hebben met de tegenstelling tussen vrijheid en commercie, en tussen burgerzin en consumentisme.’

Greenslade voorziet verder dat meer amateurs zich in gevaarlijke posities zullen brengen om spannende beelden te maken of dat zij zich hinderlijk opdringen aan beroemdheden.

Lees Seen it, shot it, sold it (gratis, maar verlangt wel registratie)