Reinier Gerritsen reisde in 2009 vijf keer naar New York en daalde vele malen af naar de subwaystations tussen Grand Central Station en Wall Street. De publicatie van dit project, Wall Street Stop, trok veel aandacht en is uitgebreid besproken. Toch blijft een voor mij principiële vraag onbeantwoord.
Dat betreft niet de techniek. Daar heeft Gerritsen langdurig over gemaild met Kathy Ryan, Director of Photography bij het New York Times Magazine. Hoewel ze moeite had met de wijze waarop de beelden tot stand kwamen, besloot ze uiteindelijk tot een omvangrijke publicatie in haar magazine.
Van elke scene maakt de fotograaf binnen enkele seconden meerdere opnamen. Hij werkt meestal van links naar rechts, zoals je schrijft. Vervolgens legt hij de foto’s over elkaar en gumt de overbodige delen weg. Dit volledig digitale proces levert een eindproduct op waarin meer scherpte zit dan analoog mogelijk zou zijn. Lijkt mij anno 2011, bij beelden op het grensvlak van reportage en kunst geen probleem, ook omdat de maker volstrekt open is over zijn werkwijze.
De beelden in Wall Street Stop legitimeren zichzelf, door hun schoonheid, de bijzondere, welhaast geconcentreerde menselijke aanwezigheid die er uit spreekt. Gerritsen zal ongetwijfeld ook iets hebben gedaan aan het harde licht op de perrons en in de metrorijtuigen: de contrasten zijn subtiel, de huidskleuren mooi naturel. Een aanpak die ook in het analoge tijdperk veelvuldig werd toegepast.
Het formaat van dit boek biedt ruimte aan de spreads, ruimte om fijn in rond te kijken (van links naar rechts). Drukwerk en binding zijn verzorgd en de vormgeving is fraai in balans. Prima boek eigenlijk, waar zit nou die vraag. Welnu. Deze serie is het vervolg, een afgeleide van een project waar Gerritsen jaren aan heeft gewerkt. Hij bezocht zo’n twintig steden in Europa, perfectioneerde de hierboven beschreven techniek en verzamelde zo een indrukwekkende reeks straatbeelden met mensen in dit werelddeel: The Europeans.
Dat de Nederlandse fotograaf en de Duitse uitgever vervolgens besluiten om een boek uit te brengen over de microkosmos onder het bankdistrict in New York verbaast me. Zouden Europeanen een hekel aan zichzelf hebben?
Wall Street Stop
fotografie: Reinier Gerritsen
tekst: Frits Gierstberg (Eng, Nl)
vormgeving: René Put
gebonden, 30,7 bij 24,6 cm, ongeveer 100 pagina’s, 44 foto’s in kleur
uitgever: Hatje Cantz
prijs: 29,80 euro
voor beelden uit het boek, zie: www.reiniergerritsen.nl