Een man uit Amerika reist doorheen Tsjechië en ziet tot zijn verbazing een levensgrote foto van een hem welbekende familie. Geen gewone foto maar een reclameposter en geen vrienden uit Tsjechië maar uit Amerika. De foto hangt boven een supermarkt.
Hij is verbaasd, neemt een foto van de reclameposter waarop tevens de woorden ‘we will prepare and deliver your requests in two business days’ te lezen zijn, en stuurt deze toe aan wie er op staan afgebeeld.
De op de poster afgedrukte familie is de Smiths, woonachtig in Missouri, Amerika. Vader, moeder, zoon en dochter lachen op hun best. Ze wisten niets af van het gebruik. Moeder Smith, Danielle, vond de door een vriendin genomen foto zo mooi dat ze hem rijkelijk aan het internet toevertrouwde. Gepubliceerd op haar blog en verschillende sites leefde de foto een eigen leven. Bereikte de eigenaar van een supermarkt in Tsjechië en werd gebruikt om een happy-family met uber-witte tanden als trotse klanten van zijn supermarkt af te beelden.
Eigenaar van de supermarkt Mario Bertuccio zegt dat hij dacht dat het een met de computer bewerkte foto was. En dat hij de foto zal verwijderen. En dat hij de Smiths een e-mail zal sturen om spijt te betuigen en als ze willen een goede fles wijn zal toesturen.
In haar blog op de Extraordinary Mommy site schrijft Danielle: So this is the price we pay for indulging in social media, I guess.
Het ‘betalen van een prijs’ klinkt best heftig, erg Amerikaans, want op zoiets onschuldigs zou je toch ook best een beetje trots mogen zijn. Danielle Smith vond de foto immers erg mooi.
Bron: www.guardian.co.uk