Fel verlichte megalomanie

Een als schilder opgeleide fotograaf reist de wereld over met een technische camera. De opnamen zijn verzameld in het boek still motion. Geen mens te bekennen in de foto's die Wilschut bijna uitsluitend na zonsondergang maakt, maar je voelt en ziet de energie van urbane concentraties waar vele duizenden werken en wonen.
Het leven in een grote moderne stad, of die nu in de Verenigde Staten, Afrika of het Midden-Oosten is gesitueerd, krijgt in deze foto’s een uitstraling die associaties oproept met mijn idee van het vagevuur. We zien de geblokte gebouwen en eindeloze wegen die de salarymen en -women van het alomtegenwoordige neo-kapitalisme herbergen respectievelijk transporteren.

De agglomeraties zijn het thema van Wilschut fotografie, maar lijken niet zijn motief. De beelden zijn losgezongen van moderne banaliteiten als exploitatie van mens en omgeving, zinloosheid en eenzaamheid. In deze foto’s gaat het om kleur en vorm. Het resultaat is sensationeel. Een verwarrende coloristische kermis, niet meer gerelateerd aan de cultuur van de plaats waar de opname is gemaakt.

In haar essay spreekt Xandra de Jongh in louter formele termen over de fotografie van Wilschut. Waardenvrije observaties die in poëtische woorden zijn vervat. Abstracties feitelijk, die evenals de daverende, abstraherende beelden van Wilschut geen uitspraak doen en geen geweten hebben.

still motion
lyric relections on urbanism
fotografie: Hans Wilschut
voorwoord: Sjarel Ex
essay: Xandra de Jongh
gebonden, 30 bij 24 cm, 144 pagina’s, ongeveer 50 foto’s in full color
uitgave: d’ jonge Hond
prijs: 39,95

meer over de auteur: hanswilschut.com