Festivai fotografie en performance in Brakke Grond

Fotografie en performance omarmen elkaar tijdens The Second Act, een vierdaags festival geïnitieerd door het internationale kunstenaarsplatform Time to Meet en gecureerd door Chris Clarke, zo meldt De Brakke Grond in een persbericht. Het festival brengt het werk van meer dan veertig kunstenaars samen in een uitgebreide tentoonstelling en een levendig programma met performance, filmvertoningen en debat verspreid door het hele gebouw van het Vlaamse cultuurhuis in Amsterdam.
Het persbericht vervolgt:

De titel van het festival verwijst naar het tweede bedrijf in een theaterstuk, het deel waar de verwikkeling onafgerond blijft en het verhaal nog alle kanten uit kan. Zonder enige voorbode kan de plot een drastische wending nemen. Het is dit moment dat The Second Act tracht op te zoeken, vast te grijpen en te verkennen.

The Second Act onderzoekt de raakvlakken tussen fotografie en performance. Het festival bevraagt hoe performance vastgelegd kan worden door de camera en hoe een actie iets fundamenteels kan zeggen over de mogelijkheden en valkuilen van fotografische documentatie. Het festival zet fotografie neer als een actieve praktijk en als een medium dat meer oplevert dan een statisch beeld.

In een film van de Oostenrijkse kunstenaar Christoph Meier (1980) komen verschillende aspecten van het festivalthema tot uitdrukking. Voor Ohne Titel (Filmsetperformancebühnefilm) nodigde hij een filmploeg uit in zijn atelier, en vroeg hen de camera op zichzelf te richten. Uit de blikken en lichaamstaal van de groep valt ongemakkelijkheid af te lezen. De film laat zien wat er normaal gesproken buiten beeld plaatsvindt. Meier ontregelt de situatie met onverwachte acties, zoals het afschieten van een confettikanon, waardoor de spontane en geënceneerde momenten die door de camera zijn vastgelegd moeilijk van elkaar zijn te onderscheiden.

De Vlaamse kunstenaar Vaast Colson (1977) is geboeid door de foto’s die andere mensen – zonder zijn medeweten – maken van zijn acties en optredens. In de serie Chouchou (2009) zorgt de afstand die hij heeft tot de fotografische documentatie van zijn werk voor verrassing en onvoorspelbaarheid. Door middel van optredens en interactie met het publiek daagt Colson de traditionele opvattingen over de verhouding tussen kunstenaar en toeschouwer uit.

De Amsterdamse kunstenaar Uta Eisenreich (1971) animeert raadselachtige stillevens op een nauwkeurige maar toch speelse wijze. Haar werk verwijst met een knipoog naar basale educatieve conventies die het normenpatroon van het denken bepalen. Eisenreich’s performance voor The Second Act is gebaseerd op haar recente project A Not B (2010) en verkent de complexe verhouding tussen objecten en taal.

Deelnemers
Paulien Barbas (NL), Ruth van Beek (NL), Semâ Bekirovic (NL), Hicham Benohoud (MA/FR), Tomas Boiy (BE), Melanie Bonajo (NL), Axel Braun (DE), Vaast Colson (BE), Dead Darlings (NL), Martine Derks (NL) & Xavier Fernandez Fuentes (ES/NL), Fleur van Dodewaard (NL), Uta Eisenreich (DE/NL), Gian-Reto Gredig and Goran Galic (CH), Glenn Geerinck (BE), Geert Goiris (BE), Oscar Hugal (BE), Anouk Kruithof (NL/DE), Alwin Lay (RO/DE), G. Leddington (UK/BE), Peter Lemmens (BE), Jonas Lund (SE/NL), Sean Lynch (IE), Christoph Meier (AT), Peter Miller (US/DE) & Vesko Gösel (DE), Not Abel (IE), Paulien Oltheten (NL), Ria Pacquée (BE), Colin Penno (DE) & Philip Ulrich (DE), Eyal Pinkas (IL/BE/NL), David Edward Price (UK), Ryan Rivadeneyra (US/ES), Jimmy Robert (FR/BE), David Sherry (IE/UK), Ohad Ben Shimon (IL/FR/NL), TONK (CH), Anu Vahtra (EE/NL), Ben Van den Berghe (BE), Anne-Mie Van Kerckhoven (BE), Benjamin Verdonck (BE), Moritz Wegwerth (DE), Matthias Wollgast (DE)

Time to Meet is een platform van en voor internationale kunstenaars, die zich wijden aan de verkenning van het fotografische medium. Time to Meet richt zich via tentoonstellingen, publicaties, lezingen en andere evenementen op het samenbrengen van kunstenaars met verschillende achtergronden en wil zo een levendig debat aanmoedigen tussen kunstenaars en publiek over fotografie en daaraan verwante thema’s. The Second Act is een vervolg op het festival Sugary Photographs with Tricks, Poses & Effects, dat in 2010 plaatsvond op acht locaties in Antwerpen. Kleinere projecten van Time to Meet vonden eerder plaats in Nederland, Duitsland en België.

Chris Clarke is curator van educatie en collecties van de Lewis Glucksman Gallery in het Ierse Cork. Hij cureerde daar onder andere de tentoonstellingen Then & Now: Evolving Art Practices en Mixtapes: Popular Music in Contemporary Art. Ook draagt hij regelmatig bij aan kunsttijdschriften zoals Art Monthly, Circa en Photography and Culture.

Openingstijden:
Opening do 8 september, 19u00
Vr 9 september, 10u00 – 22u00
Zat 10 september, 13u00 – 02u00
Zon 11 september, 13u00 – 20u00

Toegang gratis

www.timetomeet.org / www.thesecondactfestival.com