Vorige week is in de Verenigde Staten de film ‘Fur: An Imaginary Portrait of Diane Arbus’ in première gegaan. De recensent van de New York Times is niet echt enthousiast.
In de film maakt de fotografe Diane Arbus zich los uit haar keurige bestaan door de vriendschap met Lionel, haar bovenbuurman, die een fetish heeft voor bont. Lionel introduceert haar bij een éénarmige vrouw, een s.m.-meesteres en verschillende dwergen. Nicole Kidman speelt Arbus, de rol van Lionel wordt ingevuld door een in bont gehulde Robert Downey Jr. De Times noemt de keuze voor Kidman een pijnlijke miscasting. Diane Arbus was een donkerharige vrouw van één meter zestig met een melancholische oogopslag. Nicole Kidman is ruim twintig centimeter langer, bleek en ‘zo dun dat ze bijna doorzichtig is’, daarbij kent het bioscooppubliek haar als een vaak kokette blondine.
Diane Arbus (1923-1971) was een kind uit een rijke joodse familie, haar vader David Nemerov was eigenaar van het warenhuis Russeks, waar veel bont verkocht werd. Ze trouwde als achttienjarige met Allen Arbus en samen maakten ze modereportages voor tijdschriften. Allen fotografeerde, Diane deed de styling. Eind jaren vijftig kreeg ze les van Lisette Model en begon ze zelfstandig te werken. In 1959 scheidde van Allen Arbus.
Ze verdiende haar geld als fotojournalist en haar foto’s werden gepubliceerd in bladen als Esquire, The New York Times Magazine, Harper’s Bazaar en het Sunday Times magazine. De portretten die voortkwamen uit haar fascinatie voor ‘de donkere kant’ van de maatschappij zijn inmiddels legendarisch. Daarvoor gebruikte ze een middenformaat-camera en een stevige flitser. Arbus die al langer worstelde met ‘klachten van depressieve aard’, pleegde in 1971 zelfmoord.
Een jaar na haar dood organiseerde John Szarkowski van het Museum of Modern Art een overzichtstentoonstelling van haar werk. Haar portretten waren zodanig controversieel dat er aanvankelijk geen uitgever bereid was de catalogus uit te brengen. De ‘fotografenuitgeverij’ Aperture nam het risico en inmiddels zijn er meer dan honderduizend exemplaren van de Arbus-catalogus verkocht.
De film is mede gebaseerd op de biografie van Patricia Bosworth en speelt met het idee dat de langdurige vriendschappen die Arbus met haar ‘freaks’ onderhield, soms ook tot sexuele intimiteiten leidden. ‘Fur’ is geen conventionele biografische film, maar het verhaal van een vrouw en moeder die zich 1958 losmaakt uit haar middenklasse-milieu en definitief kiest voor de ‘donkere’ kant van de samenleving, die haar mateloos fascineerde.
• Voor de hele recensie en links met achtergrondinformatie, zie: www.movies2.nytimes.com
• De promotie-site van deze film: www.furmovie.com
‘Fur: An Imaginary Portrait of Diane Arbus’ van regisseur Steven Shainberg komt in december naar de Nederlandse bioscopen