Seksualiserende vrouwbeelden krikken niet alleen de verkoopcijfers op, ze hebben ook een direct effect op de prestaties van jonge vrouwen: meisjes die naar sexy vrouwen kijken, presteren slechter in wiskunde. Dat stelt Diederik Stapel, hoogleraar consumentenwetenschappen aan de Universiteit van Tilburg.
In een ingezonden brief in de Volkskrant van vandaag schrijft hij verder hoe het komt dat ze slechter presteren: ‘omdat ze het geportretteerde vrouwbeeld automatisch overnemen: ze gaan zich sexier, afhankelijker, zorgzamer, maar niet slimmer gedrager.’
Stapel is verbonden aan de Tiber-faculteit: Tilburg Institute for Behavioral Economics Research. Zijn medewerkers deden bij een klas vwo-studentes een onderzoek met de voorpagina van de Volkskrant waarop een foto van Marcel van den Bergh aandacht schenkt aan de eindexamens. In de omschrijving van Stapel: ‘Een grote foto van een meisje dat bevallig (begin van decolleteé en bh-bandje waren goed te zien) heur haar opstak alvorens met het examen te beginnen.’
De helft van de vrouwelijke testklas kreeg deze foto te zien voor ze aan een wiskundetoets begonnen. De andere helft kreeg een gephotoshopte versie van dit beeld te zien waarop een ‘studieuzer rolmoedel’ stond afgebeeld. De eerste (sexy meisje) groep presteerde minder goed: gemiddeld hadden deze meisjes 10 van de 20 vragen goed. De tweede groep (studieus meisje) deed het beter: ze hadden 13 van de 20 vragen goed.
Hoe groot de groep van het experiment was, wordt niet gemeld, dus in hoeverre deze steekproef statistisch relevant is, valt niet vast te stellen.
Conclusie Stapel: ‘Minder sexy vrouwen in de krant, meer slimme vrouwen op straat. Zo kan de Volkskrant actief meehelpen aan het doorbreken van het glazen plafond.’
Universiteit van Tilburg: Diederik A. Stapel