Fotofestival Naarden met Smulders en Van Tellingen

De tentoonstelling in de Grote Kerk tijdens het komende Epson FotoFestival Naarden heeft als titel Paparazzi. De society-fotografen Edwin Smulders en Joop van Tellingen stellen werk beschikbaar voor de kern van deze tentoonstelling. Curatoren van het festival maken uit dit werk een selectie. Als extra’s worden aan deze kern exra presentaties toegevoegd van fotografen die op een andere manier werken met onderwerpen als beroemdheden en voyeurisme, zoals Daniëlle van Ark en Agnes van Noorloos. Met Paparazzi hoopt de vernieuwde organisatie van het festival een publiekstrekker in huis te hebben.

De vernieuwde organisatie van het festival – met Marga Rotteveel en Teun van der Heijden als artistieke leiders – ziet het als zijn belangrijkste taak jonge, talentrijjke Nederlandse fotografen te presenteren. Van der Heijden: ‘In zekere zin keert het festival hiermee terug naar het uitgangspunt van de eerste festivals.’

Nieuw is ook de presentatie van de Foto Kees Scherer Prijs, voor het beste boek van de afgelopen twee jaar. Net als met de boekenprijs bij het fotofestival in Arles zullen nu alle ingezonden boeken worden tentoongesteld, zodat bezoekers een indruk krijgen van wat er op het gebied van fotoboeken wordt gemaakt. Net als in Arles en Perpignan zullen de activiteiten gericht op professionals in de eerste week van het festival zijn geconcentreerd. Het festival begint ietsje eerder dan in het verleden: op de zaterdag voor Hemelvaartsdag, en dus niet meer op die vrije donderdag zelf.

De kenmerkende buitententoonstellingen – ook aan de wallen – blijven gehandhaafd.

Algemeen directeur Wim van den Berg (voorheen werkzaam bij Sanoma) meldt dat het festival in gesprek is met hoofdsponsor Epson over continuering van de financiële steun. Er was een afspraak voor sponsoring van drie festivals, waarvan dit jaar het laatste zal zijn. Van den Berg toonde zich woensdag op een persconferentie van het festival niet ongerust over voortzetting van de sponsoring door Epson.

De organisatie is een stuk kleiner geworden, en ook het aantal tentoonstellingen is teruggebracht. ‘We wilden het meer stuurbaar maken,’ aldus Van der Heijden en Rotteveel. ‘We willen een plek zijn voor jonge en vernieuwende fotografie. De musea zijn tegenwoordig vaak al twee jaar vooruit volgepland. Dat maakt het moeilijk om op korte termijn als fotograaf iets te presenteren.’

Het persbericht van het festival geeft veel aandacht aan de tentoonstellingen van de jonge fotografen:

‘Zo toont Rob Hornstra in 101 Billionaires de keerzijde van de Russische droom. Pieter ten Hoopen, World Press Photo-winnaar Dagelijks Leven in 2008, portretteerde de inwoners van het Amerikaanse plaatsje Hungry Horse, Montana. Petra Stavast combineert in Libero eigen werk, gevonden foto’s, brieven en interviews om de gevolgen van de vergrijzing in het Zuid-Italiaanse Calabrië te verbeelden. Niels Stomps vertelt in Fire and Snow over de bewoners van Spitsbergen, de meest noordelijke nederzetting ter wereld.

Stefan Ruitenbeek blijft dichter bij huis en belde bij een Eindhovense villa aan om het verhaal van de intrigerende bewoner vast te leggen. Saskia van Imhoff presenteert met verrassende effecten beelden en voorwerpen die zij in haar omgeving verzamelde. Rahi Rezvani, die fotografeert als een speelfilmregisseur, toont in Retreat to Nowhere de impact van oorlog en geweld op een mensenleven. Susan van Hengstum zet je in Evidential Value op het verkeerde been; geloof niet alles wat je ziet.

Behalve van bovenstaande fotografen zijn in Naarden nieuwe series te zien van Monique Scuric (Re-Collect), WassinkLundgren (Don’t Smile Now, Save It for Later) en Michael Anhalt en Meike Eggers (Lichtwolke).’

EPSON FOTOFESTIVAL NAARDEN 2009
Openingstijden (onder voorbehoud): di t/m do 11-17 uur, vr t/m zo 10-18 uur.
Maandag gesloten (m.u.v. Tweede Pinksterdag 1 juni 10-18 uur), Hemelvaartsdag 21 mei 10-18 uur. Op zon- en feestdagen is de expositie in de Grote Kerk open van 12-18 uur.
Toegangsprijs: 15 euro.

www.fotofestivalnaarden.nl