De directie van Epson FotoFestival Naarden 2009 komt met een vernieuwde aanpak, aldus een persbericht van de organisatie. Vanaf volgend jaar richt het festival zich uitsluitend op verhalende fotografie. In tegenstelling tot voorgaande jaren wordt niet meer gewerkt met een tevoren vastgesteld thema.
Het persbericht vervolgt:
Marga Rotteveel en Teun van der Heijden, beiden artistiek directeur, hebben de ambitie de meest actuele stand van zaken in de Nederlandse fotografie te tonen en daarmee de temperatuur te meten. De Nederlandse fotografie is volop in beweging. Het Epson FotoFestival Naarden ziet zichzelf als het ideale platvorm om dit aan het grote publiek te tonen. Daarnaast is er samenwerking met festivals in het buitenland met het doel de Nederlandse fotografie onder aandacht te brengen van een internationaal publiek.
De artistieke directie doet onderzoek naar wat er leeft onder fotografen die zij beschouwt als de voelsprieten van de maatschappij. Met een focus op jonge fotografen en nieuwe initiatieven. De directie wordt ondersteund door een groep curatoren. Deze groep bestaat uit: Miriam Bestebreurtje, Martine Derks, Ellen Dosse, Femke Glas, Martijn van de Griendt, Kim Knoppers, Karin Krijgsman, Annelies Kuiper en Lotte Sprengers.
Vanaf juli 2008 kunnen in Nederland werkende fotografen hun werk opsturen naar een speciaal daarvoor bestemd e-mail adres: ffnaarden@gmail.com De mogelijkheid tot inzenden sluit op 30 november 2008.
Meer informatie hierover kan men vinden op de website van Epson FotoFestival Naarden. Zie www.fotofestivalnaarden.nl
Op basis van analyse van het verzamelde werk wordt de titel of het thema van het komende festival gekozen. Drie maanden voor de opening van het festival op 15 mei 2009 wordt thema of titel, via persberichten en een campagne gecommuniceerd.
Sinds januari 2008 is het Epson Fotofestival Naarden opgesplitst in een bestuur en een directie. Voormalig Sanoma-directeur Wim van den Berg is benoemd als algemeen directeur. Marga Rotteveel (studieleider Master fotografie AKV/St. Joost Breda) en Teun van der Heijden (directeur ontwerp-bureau Heijdens Karwei) zijn artistiek directeur.