Fotograaf vs. journalist: zoek de tien verschillen

Fotograaf vs. journalist: zoek de tien verschillen

Afgelopen weekend konden de lezers van NRC Handelsblad zien wat het verschil maakt tussen een schrijvende journalist die ook fotografeert, en een professionele fotograaf: betere compositie, meer lagen in het beeld, meer detail in de gezichten. Bij een reportage over het dorp Dickson in Malawi plaatste de redactie tweemaal op achtereenvolgende spreads links een foto van fotograaf Jan Banning en rechts een foto van de schrijvende journalist Dick Wittenberg.
Het was uiteraard niet het doel van de krant om een vergelijkende warentest te doen. Tot grote verbazing van Banning had de redactie besloten een nieuw vervolg in de serie verhalen over het Malawiaanse dorp – in het verleden diverse malen goed voor prijzen – zonder fotograaf te realiseren en het maken van foto’s over te laten aan de schrijver van het stuk.

Hieronder de ingezonden brief die Jan Banning aan de krant stuurde:

‘Vijf jaar geleden publiceerde het toenmalige maandblad ‘M’ van de NRC ‘Het gezicht van de armoede’, met tekst van auteur Dick Wittenberg en foto’s van mij, over het gehucht ‘Dickson’ in Malawi. Afgaande op het aantal reacties (zo’n 600 lezersbrieven) werd dit de succesvolste publicatie in de geschiedenis van de krant. De redactie voelde zich vanwege deze respons zelfs geroepen ons te vragen een half jaar later nog eens terug te gaan voor een ‘follow-up’.

Schrijver en fotograaf kregen elk twee prijzen, plus één gezamelijke. De fototentoonstelling in de Kunsthal in Rotterdam kreeg prachtige recensies. De weerklank die deze reportage had, beperkte zich niet tot Nederland: zelfs het Duitse ‘Photonews’ en de Tageszeitung berichtten over het fenomeen en over de impact van de reportage, vooral vanuit fotografisch perspectief.

Afgelopen weekend, vijf jaar later, publiceerde de NRC ‘Terug naar Dickson’. Daartoe ging Dick Wittenberg opnieuw naar Malawi. Maar hoe groot de eerdere respons – ook op de foto’s – ook was geweest, de NRC vond het niet nodig om ook mij – de fotograaf – weer te vragen. Bij navraag gaf men als reden op: geldgebrek. De redactie polste mij evenmin, of ik misschien op eigen risico wilde gaan, of wellicht zelf fondsen kon vinden. Blijkbaar zijn eigen kiekjes van schrijver Dick Wittenberg, aangevuld met twee 5 jaar oude foto’s van mij, inmiddels voldoende voor de lezers. De huidige redactie van de NRC heeft de gedachte dat fotografie inhoudelijk belangrijk is, zo te zien losgelaten.

Jan Banning, fotograaf’

Vijf jaar geleden op PhotoQ: Arm dorp krijgt 6000 euro na verhaal met foto’s Jan Banning

Een reactie plaatsen