Communicatiebureau KesselsKramer dat in 1999 Ben lanceerde heeft een nieuwe campagne ontwikkeld voor ‘Ben vrij’, het prepaid product van deze telecomaanbieder. Het bureau liet twee jonge filmmakers in totaal elf
tv-commercials regisseren. Alain Friedrichs en Sarah Carlier kregen slechts één opdracht: laat op een uitgesproken manier bellende mensen zien die zich volkomen vrij voelen. De enige beperking: het moet in 10 seconden passen.
Alain Friedrichs (29) is derdejaars student aan de Nederlands Film en Televisie Academie in Amsterdam. In 2006 won hij de Student Award op het Nederlands Film Festival met zijn korte film ‘Façade’. Tijdens zijn opleiding maakte hij onder meer de trailer voor het Cinestud festival. Alain regisseerde voor Ben ‘voetballer in huiskamer’, ‘meisje in bad’ en ‘oma op plein’. Alain over het maken van de films: “Voor een commercial van tien seconden is absolute eenvoud noodzakelijk. Er is slechts tijd om een situatie te schetsen. Je kunt dan met sferische beelden en fijne muziek relatief eenvoudig een gevoel van vrijheid opwekken, maar we wilden bewust niet abstract te werk gaan. Hierdoor zijn we op zoek gegaan naar situaties waarbij geen spanningsboog nodig is om de komisch inslag met een knipoog naar vrijheid te begrijpen. Het cliché bewijst zichzelf maar weer eens; minder is meer.
Sarah Carlier (28) is fotografe en komt uit Izegem in België. Ze woont in Den Haag waar ze fotografische vormgeving volgde aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten. Als fotograaf werkte ze voor culturele instellingen en magazines en exposeerde ze haar eigen werk in onder meer Rotterdam, Brussel en Leuven. Haar filmervaring leidt terug naar haar eigen projecten waarbij ze de grenzen opzoekt van het medium fotografie. Haar films kenmerken zich door een constant kader waarbij het beeld enkel verandert door de beweging van de personages. Daarnaast is Sarah bezig met het afronden van een foto/filmproject in Roemenië. Voor Ben regisseerde ze ‘man in hotel’, ‘line-dance groep’, ‘levend standbeeld’ en ‘opa op straat’. Sarah: “De commercials voor Ben wilde ik zo puur en realistisch mogelijk, maar gecombineerd met fantasie en humor. Door hier aan vast te houden probeer ik de kijker mee te voeren in een herkenb! are realiteit en een enigszins bizarre verbeeldingswereld.”
De tv-commercials zijn sinds 20 september steeds in een serie van drie commercials te zien in één reclameblok.
Bekijk de filmpjes bij Vimeo
www.sarahcarlier.nlwww.sarahcarlier.nl