Verschillende fotoprojecten kijken deze week terug op de verschrikkingen in Rwanda van twintig jaar geleden: een webdocumentaire van Anoek Steketee en Eefje Blankevoort, portretten van Pieter Hugo en Lana Lana Mesić, en een project van Save the Children met polaroid-portretten van kinderen.
In 100 dagen tijd vonden zo’n 800 duizend mensen hun dood in de strijd tussen de Hutu’s en de Tutsi’s in het land. Deze periode begon op 7 april 1994, nu 20 jaar geleden.
Love Radio
Het project Love Radio, een transmediale productie van fotografe Anoek Steketee en journalist Eefje Blankevoort. Het project staat in het teken van de radio in Rwanda, die een grote rol speelt voor de informatieoverdracht in het land. In 1994 radio werd gebruikt voor het overbrengen van haatboodschappen die aanzetten tot massamoord. Tegenwoordig is radio nog steeds populair maar is de boodschap tegenovergesteld.
Aan het einde van de burgeroorlog werd op hetzelfde radiostation van de eerdere haatboodschappen de zoetsappige radiosoap Musekeweya (Nieuwe Dageraad) opgestart. Deze soap heeft juist als doel om de verschillen tussen de verschillende bevolkingsgroepen te overbruggen.
Op ‘Love Radio’ voeren Blankevoort en Steketee je mee in de wereld van de luisteraars en makers van de show, alsmede de slachtoffers en daders van het geweld. Dit transmediale project maakt gebruik van video, tekst, fotografie, found footage en geluidsfragmenten. In 100 dagen tijd zullen zeven afleveringen van deze documentaire online getoond worden. De eerste aflevering staat nu online. Daarnaast zal het werk van 11 juli tot 7 september te zien zijn in Foam te Amsterdam.
http://www.loveradio-rwanda.org/
www.foam.nl
Pieter Hugo en Lana Mesić
Ook de Zuid-Afrikaan Pieter Hugo en Nederlands-Kroatische Lana Mesić hebben samen een expositie in het Nutshuis. Dit opdracht van Creative Court, een stichting die kunstprojecten wil ontwikkelen die reflecteren op vrede en recht. Het thema dat in het werk van beiden centraal staat is vergeving. Hugo vult dit in door slachtoffers en daders samen te portretteren. In sommige portretten is een duidelijke afstand te voelen terwijl andere portretten juist een grote mate van vergeving laten zien.
Mesić portretteert net als Hugo slachtoffers en daders samen. Zij ensceneert echter het moment van vergeving. Dit levert veelal ongemakkelijke beelden op die een duidelijke kloof tussen deze twee partijen laat zien.
De expositie zal te zien zijn van 22 april t/m 13 juni in het Nutshuis te Den Haag
Save the children
Save the Children wekt een serie bestaande uit polaroids van kinderen die hun familie zijn kwijtgeraakt opnieuw tot leven. Deze foto’s, die zonder artistieke intentie zijn gemaakt hadden als doel om familie en kinderen weer bij elkaar te krijgen. Deze portretten zijn niet alleen een documentatie van al het geweld dat heeft plaatsgevonden maar tegelijkertijd ook van grote hulp geweest in het helingsproces. Colin Crowley, producent, heeft in samenwerking met Save the Children na bijna twintig jaar een aantal van de kinderen opgezocht om te kijken hoe het nu met hen gaat.