De kwestie van fotojournalist Ron Haviv, die een journalistieke stockfoto verkocht voor een reclamecampagne van wapenproducent Lockheed Martin, doet nog steeds een hoop stof opwaaien. Opinieleider David Campbell onderzocht wat de relatie tussen de individuele fotograaf en het fotojournalistiek agentschap is. Op wat voor manier zijn fotografen verbonden aan hun agentschap, hoe gaan zij om met dergelijke ethische vraagstukken en hoe strikt is de grens tussen fotojournalistiek en commerciële opdrachten?
Om antwoorden op deze vragen te kunnen krijgen interviewde hij Claudia Hinterseer van fotoagentschap NOOR, Adrian Evans van Panos en Stephen Mayes van VII. Deze agentschappen streven allemaal een eigen mentaliteit na, gedreven door inzet voor sociale rechtvaardigheid en verdere wereldverbeterende zaken. Dit, zegt Campbell, is het bewijs dat de fotojournalistiek zichzelf op een moreel voetstuk zet, wat maakt dat fotografen uiterst voorzichtig met hun werk en opdrachtgevers moeten omgaan.
Campbell beschrijft hoe de agentschappen de grens voor gebruik van commerciële en journalistieke fotografie scherper proberen te krijgen door middel van zelfopgelegde regels. ‘Elke dag weer, staan we voor ethische dilemma’s en moeten we beslissingen nemen’, vertelt Mayes. Volgens Campbell is het tijd om een actieve discussie te starten over de eeuwige tweestrijd tussen commerciële fotografie en fotojournalistiek.
David Campbell: Photo agencies and ethics: the individual and the collective
Eerder op PhotoQ: Mag een fotojournalist verdienen aan wapenindustrie?