Fotomuseum Den Haag komt met overzicht Leonard Freed

Onder de titiel World View is eind dit jaar in het Fotomuseum Den Haag een retrospectief te zien van de vorig jaar overleden Amerikaanse Magnum-fotograaf Leonard Freed, die in de jaren zestig in Nederland woonde en werkte.
Hieronder het persbericht van het museum:

In de meest omvangrijke tentoonstelling ooit van het werk van Leonard Freed (1929 – 2006) springt de veelzijdigheid van deze geëngageerde fotograaf direct in het oog. Aan de ene kant richt hij zich op thema’s als oorlog, revolutie, ongeluk en armoede, terwijl hij zich anderzijds juist bezighoudt met alledaagsheid: vriendschap, liefde en het mysterie van geboorte en dood. Freed publiceerde meer dan duizend foto’s in talrijke belangrijke internationale tijdschriften en kranten, zoals Der Spiegel, Der Stern, London Sunday Times, l’Express en Libération. Veel van zijn opnames zijn iconen van de fotografiegeschiedenis geworden. In de periode 1958 – 1970 woont de Amerikaanse fotograaf in Amsterdam; in 1972 wordt hij volwaardig lid van het invloedrijke persagentschap Magnum Photos.

Leonard Freed werd in 1929 in Brooklyn – New York geboren in een Joodse familie van Oost-Europese origine. Vanaf 1952 begint hij met fotograferen tijdens verschillende reizen door Europa en Noord-Afrika. Gedurende zijn internationale carrière houdt hij zich bezig met de belangrijkste gebeurtenissen van de laatste 50 jaar, zoals het Israëlisch-Palestijns conflict, de acties van de burgerrechtenbeweging in de VS, het naoorlogse gedeelde Duitsland en de Roemeense revolutie in 1989.
Hoopvolle gezichten op een bijeenkomst tegen de oorlog, militaire bombast tijdens 14 Juillet in Parijs, een bedrijfsfeestje waar alcohol nieuwe kanten van zakenlieden onthult, een jonge en gelovige Martin Luther King vol van idealisme. Freed toont ons mannen en vrouwen aan het werk of in hun vrije tijd, politieagenten in confrontatie met jongeren, kinderen die in een deprimerend getto een speelplaats gevonden hebben. Telkens slaagt hij erin een doordringende en tegelijkertijd welwillende blik te werpen op mensen die door hun ervaringen en milieu getekend zijn. Zelfs in de bevroren momenten van geluk, herkent men de vergankelijkheid van het leven. Freed wordt daarom vaak als geëngageerde fotograaf bestempeld, of in de woorden van Cornell Capa: ‘A concerned photographer’.
Dit blijkt ook uit zijn tijd in Amsterdam. In 1958 begint hij zijn foto’s aan verschillende tijdschriften te verkopen. In beginsel aan de Strijdkreet, het blad dat door heilsoldaten in cafés en restaurants wordt verkocht. Vaak gaat hij op pad met de legendarische majoor Alida Bosshardt (1913-2007) die vanuit haar Goodwill-centrum in de Amsterdamse rosse buurt ‘kroegen, krotten en bordelen’ bezoekt. Al snel fotografeert hij in Nederland ook voor invloedrijke bladen als Vrij Nederland.
Leonard Freed behoort tot de tweede generatie Magnum-fotografen die volledig in hun werk opging. Het lukt hem echter altijd zijn autonomie te bewaren en zich te verdiepen in één bepaald onderwerp. Hij maakt dan ook maar liefst twaalf themaboeken, waaronder Police Work: de beroemde reportage uit de jaren zeventig die opgedragen is aan de New-Yorkse politie. Hierin laat hij een tegenstem horen aan de jonge oorlogstegenstanders uit de middenklasse, die de politie aanklaagden en als de wortels van al het kwaad zagen. Andere grote projecten zoals Black in White America (1967) en La Danse des Fidèles (1984) over het Joodse leven, zijn op eenzelfde manier opgezet. Leonard Freed overlijdt op 30 november 2006 in zijn woonplaats Garrison, New York.
De tentoonstelling is tot stand gekomen in samenwerking met Musée de l’Elysée in Lausanne en Magnum Photos in Parijs. Bij is een uitgebreide Engelstalige catalogus verschenen met teksten van William A. Ewing, Nathalie Herschdorfer en Wim van Sinderen (Steidl Verlag, 40,00 euro).