Fotopool bij kroning is grote logistieke operatie

Fotopool bij kroning is grote logistieke operatie

Een twintigtal mensen is er op 30 april verantwoordelijk voor dat de wereld tijdig goede foto’s te zien krijgt van de plechtigheden rond de kroning van Willem-Alexander tot koning der Nederlanden. Zowel op het gebied van de techniek en logistiek als van de onderlinge samenwerking tussen de deelnemers aan de fotopool staan er bijzondere dingen te gebeuren.
Johan Groeneveld, adjunct-directeur ANP Producties, is de coördinator van de fotografenpool die op dinsdagavond in het Rijksmuseum en op woensdag in de Nieuwe Kerk en het Koninklijk Paleis in Amsterdam de plechtige gebeurtenissen vast gaat leggen. Groeneveld is daarvoor benaderd door de Rijksvoorlichtingsdienst en de Eerste en Tweede Kamer, omdat die een commerciële veldslag vreesden.

De fotopool is een samenwerking van ANP/EPA, AFP, AP, Getty Images, Hollandse Hoogte, Novum en Reuters. Volgens Groeneveld is er sprake van een bijzonder goede sfeer: ‘Normaal zie je nogal eens dat deelnemers aan een pool elkaar vliegen afvangen, maar deze keer gaan we met zijn allen voor een goed resultaat.’

Het team dat het dinsdag moet doen bestaat uit dertien, voor het overgrote deel Nederlandse, fotografen, vier fotoredacteuren, een royalty-specialist, een logistiek leider en een ict’er. De foto’s gaan na een snelle eerste selectie door de fotograaf via wifi naar een ftp-server, waarna de fotoredacteuren de keuze aanscherpen en royalty-expert Maartje Wildeman de foto’s waar nodig verrijkt met namen en functies. Daarna gaan de foto’s door naar een tweede server van waaruit de foto’s naar de poolpartners gaan. Een aantal beelden zal als handout beschikbaar komen voor overige media.

De fotografen voor de Nieuwe Kerk moeten zich om 6 uur ‘s ochtends melden. Een aantal zal een plek gaan bezetten die niet kan worden verlaten voor het einde van het programma, dus het meenemen van eten, drinken en een plasfles verdient aanbeveling.

De redacteuren moeten van Groeneveld kiezen voor het schrappen van de drie o’s:
onscherp
overbodig
onbruikbaar
De beelden krijgen, naast het toevoegen van bijschriften, geen bewerking in Photoshop. De pool laat die post-processing (aansnijden, kleurbewerking en dergelijke) over aan de bureaus. Groeneveld verwacht dat er van de plechtigheid in de Nieuwe Kerk ruwweg 1000 foto’s beschikbaar komen.

In de Nieuwe Kerk zijn zeven fotografen aanwezig. In het paleis vier. Twee fotografen staan op de Nieuwezijds Voorburgwal, om de korte wandeling vast te leggen van het paleis naar de kerk. Op dinsdagavond is er één fotograaf bij het officiële diner in de zaal van de Nachtwacht in het Rijksmuseum.

Technisch krijgt de pool ondersteuning van Canon, Nikon en de KPN. Groeneveld vindt dat hen hulde toekomt, want de samenwerking is ‘uniek in de wereld’. De poolfotografen kunnen beschikken over de beste objectieven, met name voor de lange afstand. Via een router gaan de foto’s over het nieuwe snelle mobiele netwerk 4G draadloos naar de server.

De poolfotografen proberen ook alle Eerste- en Tweede-Kamerleden fotograferen die een eed of belofte van trouw afleggen.

Waar Groeneveld aan de ene kant de inzet van alle deelnemers aan de pool uitgebreid looft, zegt hij aan de andere kant dat ‘we meteen na de inhuldiging weer keihard gaan concurreren’. Het ANP zet dertig fotografen in en drie redactieteams (twee in Amsterdam en één op het hoofdkantoor in Rijswijk). Er zijn tien extra wifi-punten gemaakt ter ondersteuning van de fotografen die hun foto’s gelijk vanuit de camera naar de ANP-server sturen. De verwachting is dat de ANP-fotografen samen tot een productie van pakweg 3000 foto’s komen.

Groeneveld: ‘We zitten op een aantal plekken op daken en achter ramen op de Dam, in meerdere boten op het IJ (vliegen mag niet – red), op het podium en hoge standpunten op het Museumplein, bij de treinstations Centraal en Zuid, bij diverse plekken bij Defensie en er rijdt een aantal fotografen op scooters door de stad. Ook voor de eigen ANP-covering van deze dag krijgen we alle support van Canon, Nikon en KPN.’

Om de opsomming nog completer te maken: het ANP heeft drie fotografen in Buenos Aires, eentje op Curacao en nog een aantal in de rest van het land. Met de entertainment-tak ANP/KIPPA zijn er ook fotografen bij de NOS, het Koningslied, een aantal bekende Nederlanders en de Lintjesregen.

Het ANP houdt een aantal openbaar te bekijken webcams in de hoofdstad in de gaten om te zien of er onverwachte dingen gebeuren. Groeneveld hoopt erg op spontane, onverwachte gebeurtenissen, op nieuws: ‘Ik hoop dat we niet alleen maar het programmaboekje in de verleden tijd hoeven te zetten.’

Hij heeft drie punten van zorg: de toegankelijkheid van plekken waar iets gebeurt (‘ik ben nog nooit zoveel tijd kwijt geweest met het regelen van accreditaties’), agenten die wellicht strenger zullen zijn dan nodig en het mobiele netwerk (‘we hebben het 4G-netwerk getest, maar the proof is in the eating of the pudding’).

Directielid Roel Sandvoort van Hollandse Hoogte (HH) is blij dat zijn bureau – voor het eerst in een pool – is vertegenwoordigd in de samenwerking op 30 april , met fotograaf Frank van Beek en fotoredacteur Floris Bergkamp.

HH heeft al zijn 300 fotografen opgeroepen iets te doen rond de feestelijkheden, liefst ook op plaatsen buiten Amsterdam. Sandvoort hoopt dat er zo een compleet beeld kan ontstaan van hoe de troonsafstand van Beatrix en de kroning van Willem-Alexander in het land worden beleefd. Net als die van ANP Foto staat de home page van HH in het teken van 30 april.

Sandvoort blikt terug in de tijd: ‘Eigenlijk gaan we een beetje terug naar de roots van Hollandse Hoogte. Na de kroning en de rellen van 30 april 1980 maakte een aantal mensen het fotoboek Het feest dat Wiegel wilde. De winst van dat boek is gebruikt om het blad Plaatwerk op te zetten.’ Beide initiatieven zijn voorlopers van de oprichting van HH in 1985.

www.anpfoto.nl

www.hollandse-hoogte.nl

Een reactie plaatsen