Hans Samsom was afgelopen zaterdag in Dordrecht bij de onthulling van gebrandschilderde ramen in de Grote Kerk, nieuwe werken van fotograaf/beeldend kunstenaar Teun Hocks. Hieronder zijn verslag:
Aan de driesprong van de Oude Maas – de Beneden Merwede – en de Noord staat De Grote Kerk.
Daar op de splitsing een oude getuige van Transport, Geld en Vroomheid.
Onder grote belangstelling werden in de kerk drie gebrandschilderde ramen van Teun Hocks onthuld.
In tegenstelling tot de plaats en de kunstenaar was de uitnodiging niet uitnodigend.
Het moest ook een onthulling worden en dat is het geworden want uit de uitnodiging was niet op te maken dat Hocks trouw gebleven is aan zijn bijzondere concept.
Als het linkerraam langzaam door een zeer oud ‘oud-werknemer’ van de gebroeders Broere NV (oud Dordrechters en financiers van dit project) zichtbaar wordt gemaakt, staat daar de vertwijfelde kunstenaar achter een schildersezel met een woeste zee.
De schilder overziet het bekende vredige rivierenlandschap op het tweede en derde raam.
Er mogen soms aanvaringen op de rivieren hebben plaatsgevonden, ze staan in geen verhouding tot zijn woeste zee.
Wij zijn opgelucht.
Het is een Hocks werkstuk in een kerk en ontworpen in opdracht van het Centrum Beeldende Kunst.
Klik op foto voor groter beeld
linksonder Teun Hocks tijdens de opening vrijdag 19 mei in de Grote Kerk Dordrecht
ps
een kerkraam fotograferen is een kunst op zich
dit beeld komt uit mijn telefoon
ga zelf kijken naar de metamorfose, met de computer bewerkte foto’s in glas in lood
u zult daar geen spijt van krijgen
hans samsom
—
• hierbij de aardige link over het nieuwe boek van Teun Hocks bij Aperture
• en zijn aanstaande tentoonstelling in New York P.P.O.W. Gallery (1 juni t/m 7 juli voor de vakantiegangers)
doorklikken naar Teun Hocks
Ellen Kooi staat er ook bij