Gedichten bij foto’s Viviane Sassen

Museum Jan Cunen in Oss en het Brabants Dagblad dagen hun bezoekers en lezers uit om op literaire wijze ‘in te grijpen’ op het werk van Viviane Sassen.
De dichters hebben tot 19 augustus gelegenheid hun teksten af te leveren bij het museum of de krant. De ingezonden gedichten worden beoordeeld door een vakjury van het literair productiehuis de Wintertuin in samenwerking met Museum Jan Cunen en het Brabants Dagblad. Winnaars maken kans op vrijkaarten voor het Wintertuinfestival dat van 24 november tot 1 december wordt gehouden in Nijmegen en Arnhem. Daarnaast mogen zij hun gedicht op een voordrachtavond op 23 augustus zelf voordragen en wordt het gepubliceerd in het Brabants Dagblad.

Het literair productiehuis de Wintertuin heeft een aantal Nederlandse dichters waaronder Eva Gerlach (winnaar P.C. hooftprijs 2000), Els Moors (succesvol debutante) en Erik Jan Harmens (winnaar eerste Poetry Slam-kampioenschappen 2002) de opdracht gegeven om met nieuw geschreven werk te reageren op de solotentoonstelling van Sassen. Bedoeling is dat je door het lezen ván of het luisteren náár de gedichten, de tentoonstelling een heel andere visie op de foto’s krijgt.

Donderdag 23 augustus dragen de dichters in het bijzijn van Viviane Sassen hun werk voor tijdens een openbare avond. Die avond wordt gehouden in Museum Jan Cunen en is gratis toegankelijk. Het werk van de dichters wordt ook opgenomen in een schaduwcatalogus van de tentoonstelling in het Osse museum. Viviane Sassen verzorgt tijdens die voordrachtavond ook een gratis rondleiding door haar tentoonstelling As the Crow Flies. Verder vindt er een debat plaats over de relatie tussen poëzie en beeldende kunst.

As the Crow Flies is de eerste museale solotentoonstelling van fotografe Viviane Sassen (Amsterdam, 1972) en bestaat uit zowel vrij als in opdracht gemaakt werk. Sassen won dit jaar de Prix de Rome. Ze werkt regelmatig als modefotografe voor grote merken. Haar vrije werk bestaat de laatste jaren uit foto’s die gemaakt zijn tijdens haar reizen in Oost- en Zuid Afrika. Sassen, die als kind in Kenia heeft gewoond, wil in haar werk los komen van het eendimensionale westerse beeld van Afrika. Tussen het beeld van het arme, door honger en oorlog geteisterde continent en het idee van het exotische Afrika met inheemse stammen en wildparken, liggen nog een hoop andere waarheden. De onmogelijkheid om in één beeld de ‘Afrikaan’, of ‘de identiteit’ vast te kunnen leggen is een centraal gegeven in de serie ‘Flamboya’ uit 2004. De tentoonstelling is nog tot en met 26 augustus in Jan Cunen te zien.

• Voor informatie over deze tentoonstelling, zie: www.photostart.nl