Geheugenkaarten met een geurtje

TIjdens het avondseminar van de Zilveren Camera in Pakhuis De Zwijger dinsdagavond gaf Jerry Lampen enkele inkijkjes in zijn werk voor persbureau Reuters, waarvoor hij twintig jaar werkte. Zo vertelde hij onder meer met suggestieve blik dat hij foto’s verstopte toen de Israëlische militaire politie kwam vragen wat hij – onaangemeld – aan het doen was bij een legereenheid die zich terugtrok uit de Gaza-strook in 2009: ‘Ik durfde mijn geheugenkaartjes soms een tijdje niet vast te pakken, ze stonken ook.’
Lampens terugblik was bij tijd en wijle emotioneel. Hij vertelde over een familie die rouwde om een door oorlogsgeweld verloren zoon en dat hij zelf zijn tranen de vrije loop liet. Waarop de broer van de overledene een arm legde over de schouder van de fotograaf om hem te troosten.

Lampen vertelde ook dat hij bezig is alle gebeurtenissen van de afgelopen jaren in Gaza, Libanon, Pakistan, Afghanistan en elders geestelijk te verwerken. ‘Niet dat ik bij het Riagg loop, maar het is op sommige momenten best moeilijk.’

De vele foto’s die werden vertoond maakten duidelijk dat Lampen graag reportageseries maakte. Bij sommige klanten van Reuters geliefd, maar er was ook regelmatig druk om vooral met sensationele beelden te komen. ‘To feed the beasts’, zoals ze dat bij Reuters noemden. Waarbij de klanten – kranten, websites, tijdschriften – als de hongerige beesten golden.

Sinds een half jaar werkt Lampen, de afgelopen jaren winnaar van prijzen bij World Press Photo en de Zilveren Camera, als freelancer vanuit Rotterdam en doet veel voor het ANP op contractbasis.

Voorafgaand aan het gesprek met Lampen interviewde Edie Peters ook Jeroen Hofman en Linelle Deunk, twee fotografen die ieder op hun eigen manier opvallen de laatste tijd. Jeroen Hofman, twee jaar geleden winnaar van de categorie Binnenlands Documentair bij de Zilveren Camera, maakte onlangs in eigen beheer het boek Playground. Tijdens het gesprek ontpopte hij zich als een pleitbezorger voor eigen verantwoordelijk voor de fotograaf: hard werken, samenwerking zoeken en initiatief nemen is zijn devies.

Linelle Deunk, afgelopen jaar winnaar bij de Zilveren Camera van de categorie Portretten Series, maakte duidelijk hoeveel tijd ze neemt om haar foto’s te maken, die opvallen door de gevoeligheid waarmee ze mensen vastlegt. Ze gaf aan dat onder meer haar levenservaring een rol speelt. Fotografie is voor haar een tweede carrière: rond haar veertigste besloot de bewegingswetenschapster de Fotoacademie te gaan volgen. Haar eindexamenserie over opgroeiende tienermeisjes in zwartwit trok veel aandacht en dat leverde haar sindsdien redelijk veel opdrachten op, onder meer voor de Volkskrant.

Ten slotte overhandigde redactrice Lotte ten Voorde het nieuwe PhotoQ Jaarboek aan Bahram Sadeghi, de regisseur die bezig is een documentaire te draaien met als uitgangspunt de foto van Ed van der Elsken waarop drie jonge vrouwen in minirok de Beethovenstraat in Amsterdam oversteken.

Jerry Lampen op Facebook

www.jeroenhofman.nl

www.linelledeunk.nl

PhotoQ Jaarboek

www.gerardtil-visuals.com

www.zilverencamera.nl