Gemiste kans: Numéro bevestigt clichés modefotografie

Jonathan Wingfield, chef redacteur van Franse modetijdschrift ‘Numéro’ is tijdens Foam_Fusion in gesprek gegaan met Klaus van den Berg over de toepassing van modefotografie en de positionering naast andere toonaangevende titels in hetzelfde segment. Clichés werden bevestigd, en de mythes van dit genre werden niet doorprikt. De commerciële belangen van adverteerders gaan voor alles.
Opinie Maurits Brands voor PhotoQ

De dialoog van Jonathan Wingfield met Klaus van den Berg lichtte maar een minimaal tipje van de sluier op. Het gesprek was tam en er werden nauwelijks overtuigende punten gemaakt. Dat lag niet aan de moderator. Klaus van den Berg (trendwatcher van Brandsetters, voorheen redacteur voor Dutch en Blvd) deed een poging om met trefzekere relativering, lichte humor en ironie, het gesprek op stoom te brengen. Tevergeefs.

Tijdschriften zijn commerciële producten bij uitstek – de wisselwerking tussen redactionele inhoud en advertenties kan een boeiend spanningsveld zijn. De integriteit van het medium zou het belangrijkste uitgangspunt moeten zijn. Journalistiek biedt immers een podium voor visie en opinie. Commercie zou daar niet aan mogen raken. Modefotografie is veel meer dan enkel commercie. Deze beelden kunnen een stukje van de tijdgeest vertalen, door te laten zien wat zich onder de oppervlakte manifesteert.

Toch bevestigde Jonathan Wingfield keer op keer de doortrapte verstrengeling van commerciële belangen. Bij Numéro draait alles draait om de advertentieverkoop. Concurrentie van bladen als Citizen K, Vogue of L’Officiel spelen naat buiten toe nauwelijks een rol. De prijs van één pagina is 12.000 euro, een dubbele advertentiepagina 20.000 euro. De oplage ligt rond 25.000.

Voor fotografen kan een redactionele productie een opstap zijn naar de ruime budgetten voor reclamecampagnes. Redactionele producties in bladen als Numéro worden met aandacht bekeken door fotoagentschappen en reclamebureaus waardoor een fotograaf naam en faam kan maken.
Numéro betaalt een fotograaf 5000 euro voor een productie. Talloze fotografen leggen daar vaak zelf nog een flink bedrag bij als een vorm van investering.

Als Photoshop een religie zou zijn, dan is het Franse tijdschrift Numéro een maandelijkse hoogmis. Daar is niets op tegen – sterker nog: de gelikte fotografie in Numéro heeft dit tijdschrift een duidelijke identiteit gegeven. Visueel is Numéro een combinatie van perfectie, een mix van ideaalbeelden die afwisselend bovennatuurlijk inspirerend, meeslepend, arrogant, aantrekkelijk of erotisch kunnen zijn

Iedere stap van het ‘systeem’ is marktgedreven. Producten, promotors, stilisten, fotografen, visagist, fotomodel, persagent werken samen om een geperfectioneerde wereld te verkopen. Het gebruik van Photoshop wordt soms zo doorgedrukt dat de afgebeelde persoon nauwelijks nog herkenbaar is. Naast al die über-perfectie is er ook duidelijke een tegenstroming op gang gekomen.

Tussen de geperfectioneerde pagina’s door zijn er de laatste jaren meer realistische beelden gebruikt om het bladritme verder op te peppen. Bladen willen immers altijd blijven verrassen. Dit is eveneens een actuele ontwikkeling die in alle media te zien is. Het geheim zit in de mix. In de wereld van vandaag lopen alle disciplines in elkaar over. Tijdschriften vertalen dat feilloos, inclusief een commercieel belang. Deze mix levert met regelmaat boeiende contrasten op.

Wie goed kijkt kan deze evolutie in vrijwel ieder tijdschrift ontdekken. Modebladen maken uitstapjes met nieuwsfoto’s, realistische portretten zonder franje of abstracte architectuur . De ‘serieuze’ nieuwsmagazines, zoals Time, smukken de uitgaven op met geënsceneerde studiofotografie om meer variatie in het blad te krijgen adverteerders te trekken. Deze mix in de media houdt het spannend.

De invloed van modetijdschriften kwam nog net overtuigend ter sprake. Naast Numéro verschijnt de mannelijke tegenhanger Numéro Homme. Guido Mocafico fotografeerde vier slangensoorten die op acht pagina’s zijn verschenen. Deze productie is visueel uitmuntend en als een onverwacht element achter in het blad gebruikt als allerlaatste fotoproductie.
• Bekijk de volledige slangenserie op Mocafico.com.

De reacties waren lovend. Adverteerders van horloges en juwelen hebben daarna opdracht gegeven om dergelijke slangen met hun producten te fotografen. Redactionele producties kunnen op die manier altijd een stap voorlopen op de reclamecampagnes. Het is vol overtuiging een stukje van de dynamiek van dit medium, zolang fotografen de vrijheid krijgen om hun visie en creativiteit te tonen.
• Covers kijken op numéro-magazine.com.