Tijdens het 53e Cannes Lions International Advertising Festival, tussen 18 en 24 juni, heeft Getty Images het initiatief ‘New Photographers 2007’ gepresenteerd. Het biedt de reclamebranche een mogelijkheid om kennis te maken met een selectie aanstormend talent binnen de fotojournalistiek uit de hele wereld.
Het fotoagentschap Getty Images is volgens eigen zeggen ’s werelds grootste aanbieder van stilstaande en bewegende beelden. Het is een van de marktleiders om beeldmateriaal te zoeken, te kopen en te gebruiken. Resultaten daarvan verschijnen elke dag wereldwijd in kranten, tijdschriften en advertenties, films en televisie, in boeken en op websites.
Dit is het tweede jaar dat Getty Images dit wereldwijde project ondersteunt om jong talent op te sporen en te stimuleren.
Naast de ‘New Photographers 2007’ sponsort Getty Images voor het negende jaar op rij de Young Creatives Competition. Deze competitie stimuleert creatieve teams om een denkbeeldige uitdaging aan te gaan in een race tegen de klok. De teams moeten gebruik maken van de collectie beeld- en archiefmateriaal van Getty Images, dat beschikbaar is via het web.
De ‘klant’ is meestal een bekende liefdadigheidsorganisatie, waarvan de naam pas wordt onthuld als de opdracht is uitgevoerd. Het werk wordt beoordeeld door een ‘outdoor-, pers- en webjury’ en tijdens de duur van het festival tentoongesteld.
De finalisten worden niet alleen geëerd als regionale winnaar van de competitie, maar een aantal lokale finalisten wordt ook uitgenodigd om naar Londen te komen en daar mee te werken aan Edit, het bekroonde magazine van Getty Images.
Zie eveneens www.canneslions.com/yc/competition.
Beeldonderzoek bij Getty Images ondersteunt, en stuurt, tussen vraag en aanbod
Het totaalaanbod van commerciële beelden wordt door veel meer bepaald dan alleen het nieuws van de dag. Er zijn tensenzen waardoor de interesse voor bepaalde beelden groter worden. Bij Getty Images speelt Creative Planning Director Rebecca Swift hierin een belangrijke rol. Richtlijnen vanuit haar divisie worden aan klanten gepresenteerd én vertalen zich in in het aanbod.
Een team over de hele wereld volgt constant maatschappelijke, sociale en economische ontwikkelingen en brengt dit in kaart brengt. Door zich af te vragen wat er op mondiaal vlak gebeurt worden Global Visual Trends vastgelegd.
Om klanten beter van dienst te zijn worden deze resultaten ook gebruikt om het aanbod van Getty actueel en optimaal te houden.Getty Images kan vanuit de aanvragen – en aankopen – van klanten perfect volgen hoe de interesse van de markt beweegt.
Deze gegevens worden aangevuld met tendensen vanuit verschillende landen, zodat ook een profiel per gebied kan worden vastgelegd. Hierdoor kan het aanbod zo optimaal mogelijk aansluiting vinden op die lokale markt. Zo wordt het aanbod gestuurd – en tegelijkertijd ook mee bepaald.
Veranderingen in de samenleving zijn de grootste factor – advertentiecampagnes die zich op één bepaalde etnische groep richten zijn belangrijker geworden. Als een grotere tendens ziet Getty de ontwikkeling om personen af te beelden die visueel niet tot één bepaalde etnische groep horen – om een grotere universele groep aan te kunnen spreken.
Familiewaarden en leeftijd, bestedingsmogelijkheden en -bijvoorbeeld- het feit dat vrouwen vaker het initiatief nemen om te scheiden, vertalen zich uiteindelijk in campagnes waarin de veranderende samenleving de realiteit van andere ideaalbeelden presenteert.
Daarnaast komen vrouwen individueler en sterker naar voren: Getty zag dat het fenomeen rond de Metrosexuele man (waarvan David Beckham met zijn interesse voor mode en uiterlijk het ultieme voorbeeld blijft) als een stukje van de puzzel en niet als een blijvend gegeven.
Dat is correct gezien. Getty herkent er de verdere vervrouwelijking van de (westerse) maatschappij in – een thema dat zowel binnen bedrijven, met vrouwen in topfuncties, als in talloze media, met emo-cultuur, plaatsvindt. Het gebruik van redactionele fotografie loopt nog altijd voorop en heeft altijd een weerslag op beeldvorming in advertenties gehad.
Technologie en ideaalbeelden gaan volgens verder onderzoek hand in hand: plastische chirurgie en de zucht naar een voortdurende jeugd vertalen zich in televisieprogramma’s en een steeds grotere groep mensen (m/v) die zich laten behandelen. Dit blijft een weerslag vinden in de reclamefotografie,
naast de tegenovergestelde stroming voor meer realiteit in (portret)fotografie.
Als megatrends definieert Getty de behoefte aan een groep– en gemeenschapsgevoel. Daarnaast hebben de behoefte aan individuele ontspanning eveneens een invloed op de beelden die de media de komende jaren met zich meedragen. Herkenning door diversiteit, tussen individualiteit en familie, zorgen voor spontanere beelden waar meer persoonlijkheid van uitgaat.
Emotie en verbondenheid met een bepaalde groep, met een benadering of levensgevoel worden belangrijker. De behoefte aan eenvoud en authenticiteit blijven grote trends voor de komende jaren. Uiteindelijk gaat het om een dynamische mix, de combinatie van factoren. Helder, echt en oprecht naast (volledig) geënsceneerd en gestileerd.
Maurits Brands voor PhotoQ