Gezellige drukte bij Foamfestival

Het tweejaarlijkse festival Foam Fusion is het afgelopen weekeinde goed bezocht. De vroege onderdelen van het programma bleven soms wat rustig, maar later in de middag waren alle ruimten van het Amsterdamse fotomuseum druk bevolkt.
De organisatie had een uitgebreid programma samengesteld, waarin velen iets van hun gading konden vinden. Daarnaast fungeerde het museum als een perfecte ontmoetingsplaats voor fotografen, curatoren, persmensen en andere bij de fotografie betrokkenen. De toegang was gratis, een vriendelijk gebaar van de organisatie dat waarschijnlijk ook heeft bijgedragen aan de grote opkomst.

De bezoekers konden kiezen uit interviews, films van en over fotografen, rondleidingen in gebarentaal, samenwerkingen tussen dj’s en fotografen, een dansinstallatie, een sessie met een specialist in hondenportretten, jonge dichters met poëzie geïnspireerd door de geëxposeerde fotografie, Sacha de Boer en Aaf Brandt Corstius die over hun favoriete foto’s spraken, een fotoboekenmarkt en een jazzband van fotografen.

Op zaterdag, het was nog vroeg, sprak Frank van der Stok met Koen Hauser, die kortgeleden een bijzondere presentatie maakte voor de galerie van het Spaarnestadarchief, tegenwoordig Spaarnestad Photo geheten. Hauser selecteerde uit het immense archief (rond de 10 miljoen persfoto’s) een veertigtal voor hem interessante beelden van ‘scheppers’. In die zwart-witfoto’s van ambachtslieden, uitvinders, architecten etc. monteerde Hauser zijn eigen hoofd: perfect op schaal, met de juiste lichtval en een geloofwaardige kijkrichting. Naar aanleiding van deze serie ‘De Luister van het Land’ zijn aardige vragen te stellen over de status van het medium.

Colette Olof van Foam interviewde Peter Bas Mensink, de hoofdredacteur van de Nederlandse editie van het magazine Vice. Het magazine startte 16 jaar terug in Canada en verschijnt inmiddels in 22 verschillende edities in evenzoveel landen. De oplage ligt rond het miljoen. Het blad wordt betaald door adverteerders, de lezers mogen wanneer ze het tegenkomen gratis meenemen. Vice werkt met themanummers, het al zeer op beeld gerichte blad kwam in de herfst van 2007 met een ‘special’ over fotografie. Vice zou je kunnen omschrijven als een lifestyle-magazine dat zich op jong publiek van ‘early adopters’ richt.

Op zondag leidde Foam’s Marcel Feil een groepsgesprek waarin ook mode, maar vooral fotografie aan de orde kwam. Gesprekonderwerp was de ‘Hyeres-connectie’: het mode- en fotografiefestival in Frankrijk waaraan Nederlandse fotografen sinds 1998 met veel succes meewerken. Sinds Michelle Mallard, curator van het festival in dat jaar de prijs voor ‘Emerging Photographers’ instelde, zijn er 18 Nederlandse fotografen genomineerd. Tijdens de twee voorgaande edities wonnen Jaap Scheeren en Popel Coumou de prijs en verzorgden in het daaropvolgende jaar een tentoonstelling. Coumou en Scheeren probeerden samen met Mallard en de twee andere Hyeres-gangers Maurice Scheltens en Bart Julius Peters, tot een verklaring te komen waarom de Nederlandse fotografen het zo goed doen bij dat festival. Het had volgens Mallard vooral te maken met de grafische traditie, de kwaliteit van het onderwijs en het relatief goedkope leven in Nederland.

De zondag stond in het teken van de geëngageerde fotografie met presentaties van Dirk-Jan Visser (Zimbabwe en Zuid-Afrika) en Sander Veeneman (First8). In dat kader waren er ook gesprekken met Annelys de Vet (the Subjective Atlas of Palestine), Raphaël Dallaporta (Domestic Slavery) en Jacob Holdt (American Pictures).

Tijdens twee bijeenkomsten kwam het verzamelen van fotografie aan de orde.
Vijf deskundigen spraken over de verschillende strategieën van en motieven voor het collectioneren van fotografie.

Eén van hen, Vanessa Kramer, is de fotografiedeskundige van het Newyorkse veilinghuis Phillips de Pury & Company. Zij vertelde tijdens een interview over de manier waarop het veilinghuis een bijzondere collectie als de teruggevonden foto’s van Diana Arbus presenteert. Photoq berichtte eerder over deze vondst, zie: Enige tientallen Diane Arbus-prints herontdekt. Het veilinghuis had de collectie in 2007 al willen veilen, maar er is onenigheid ontstaat tussen koper en de verkoper van het archief. Phillips de Pury & Company moet nu de uitkomst van de rechtzaak afwachten.

Het festival werd afgesloten met het trekken van meer dan zeventig lootjes, waarvan de kopers een foto uit het Haarlemse ICM of van één van de deelnemers aan het festival wonnen. Eén en ander begeleid met beelden en het hilarische commentaar van Frido Troost, oprichter en mededirecteur van het foto-antiquariaat in Haarlem.

Daarna konden fotografen en anderen elkaar weer ontmoetten in het café en op de stoep van het museum. Uit de geanimeerde gesprekken bleek dat dit een belangrijk aspect van een festival als Foam Fusion is.