In de Hallen in Haarlem opent vanmiddag de tentoonstelling ‘Give me your image’ met werk van Bertien van Manen. Drie jaar lang reisde de fotografe door vele Europese landen voor het project. Ze bezocht tal van mensen thuis, en vroeg hen om hun meest bijzondere foto te tonen. Trots, of juist vol aarzeling, toonde men haar foto’s die stuk voor stuk intrigerende verhalen uit de privésfeer vertellen. Elke getoonde opname werd door Van Manen gefotografeerd tegen de achtergrond van het interieur van de eigenaar.
De Hallen Haarlem toont uit dit project een keuze van circa 70 foto’s. Ook zal de neerslag van het project in het boek ‘Give me your image’ te koop zijn.
‘Give me your image’ toont intieme opnames uit de privésfeer van gewone mensen. Een beeldhouwer uit Boedapest toonde aan Van Manen een foto van zijn overgrootvader, poserend als gevangene in Siberië. Op een Grieks eiland kreeg ze een foto te zien van een moeder die haar man had vermoord. Immigranten in Parijs haalden uit dozen portretfoto’s tevoorschijn van hun familie in Afrika. En elders kreeg ze een foto te zien van een schoolklasje met een groot wandportret van Lenin die stralend een kind optilt. Met het even eenvoudig als poëtische uitgangspunt weet Van Manen kleine, anonieme familiegeschiedenissen te onthullen, en brengt zij een intieme ode aan de fotografische herinnering. Veel grote thema’s uit het Europa van de 20ste eeuw, zoals de Tweede Wereldoorlog en de huidige immigratie, worden in de gekozen foto’s weerspiegeld. ‘Give me your image’ werd eerder onder meer in het Museum of Modern Art in New York getoond.
Bertien van Manen (1942, woont in Amsterdam) verwierf de afgelopen jaren internationale bekendheid met indringende fotoreportages over ‘gewone’ mensen in diverse delen van de wereld. In de jaren 1997-2000 reisde zij in totaal veertien keer naar China, waar zij het Chinese leven van alledag en de toenemende westerse invloed vastlegde; een boek en de tentoonstelling ‘East Wind West Wind’ vormden het resultaat. Andere fotoprojecten van haar zijn ‘Dienstmaagd des Heren’ (1985) over vrouwen in de katholieke kerk in Nederland en ‘A Hundred Summers, A Hundred Winters’ (1994) over het dagelijkse leven van Russen in de voormalige Sovjet-Unie. Zij kreeg voor haar werk reeds diverse prijzen, waaronder de David Roëll Prijs en de Maria Austria Prijs.
Van Manen werkt met een eenvoudige automatische camera en maakt daarmee opnames die nauwelijks bestudeerd overkomen. ‘Ik hoef niet van dat esthetische en verantwoorde, ik hou van spontaan en achteloos. Dat geeft dynamiek en dat krijg je met zo’n cameraatje. Ik hoef niet uren te pielen met een statief. Ook omdat ik de mensen bij wie ik op bezoek ben niet lastig wil vallen.’ Het is diepgaande interesse in de medemens die haar drijft tot haar werk, zoals ook blijkt uit ‘Give me your image’: ‘Het blijft ongelooflijk bijzonder dat mensen een vreemde in hun huis toelaten. Ze laten zulke intieme dingen zien. Een half uur naar familiefoto’s kijken en samen een opstelling maken is een complex en persoonlijk contact.’ (citaten uit een interview door Dirk Limburg in NRC-Handelsblad, 31.1.2003)
Bij Galerie Van Zoetendaal in Amsterdam hangen 7 inkjets uit het project Give me your image.