Gratis boek over de mooiste mensen

Gratis boek over de mooiste mensen

Michel Szulc Krzyzanowski heeft een nieuw project af. Sinds kort is zijn boek The Most Beautiful People in the World (bijna) gratis te verkrijgen: er moet alleen een bescheiden bedrag – 16 euro, een gemiddelde voor de hele wereld – voor afhandeling en verzending worden betaald.
Wie het boek in handen heeft, moet het een kwart slag draaien. De liggende foto’s zijn ook alle gekanteld om zoveel mogelijk ruimte op de pagina’s te benutten. De lezer krijgt tientallen portretten van mensen en hun omgeving te zien, mensen die zichzelf om een of andere reden de mooiste van de wereld vinden. Bij iedere persoon hoort een uitklap-pagina, waardoor de lezer feitelijk drie foto’s op drie pagina’s tegelijk kan zien. Een vondst van ontwerper Teun van der Heijden.

Als je een fotoboek wil maken en een wereldwijd fotoboek wil uitvoeren, gaat het al snel om financiering. Michel Szulc Krzyzanowski: ‘De conventionele benadering is dat je geld moet zien vinden en dat het anders niet lukt. Maar financiën kan men ook zien als maar één aspect. Een meer holistische aanpak is om niet meteen financiën voorop te stellen om daardoor te voorkomen dat het een blokkade wordt.’

Michel Szulc Krzyzanowski koos dus voor een andere aanpak. The Most Beautiful People in the World moesten worden gevonden en gedocumenteerd: ‘Daartoe zocht ik in tien landen op vijf continenten voor de uitvoering partners die in mijn idee en aanpak wilden geloven en daarin mee durfden te gaan. Vanuit de drijfveer een bijzonder fotoprojekt samen te gaan maken. Goede partners waren zij die financiering van de activiteiten secundair konden maken. Want alleen vanuit enthousiasme en passie kan zo een omvangrijk project gaan werken. Gevolg was dat nadat in een land de mooiste mensen middels advertenties waren gevonden en gedocumenteerd, er mogelijkheden kwamen om de resultaten in tijdschriften en kranten te publiceren. Waardoor financiering achteraf tot stand kwam.’

‘Het project is tot nu toe wereldwijd in meer dan 19 kranten en tijdschriften als feauture gepubliceerd. Bijvoorbeeld in Le Monde in Frankrijk, El Pais in Spanje, Marie Claire in India en China. Toch moest alles low budget. Overnachtingen improviseren: bij vrienden of in jeugdherbergen. In San Francisco kon ik onderdak vinden bij Kenneth Kobre (hoogleraar fotografie en samensteller van het boek Photojournalism– red). Bij hem kon ik ook aan de Universiteit lesgeven.’

‘Overigens, ik wilde geen subsidie of sponsoring. Dat staat namelijk haaks op de intenties van het project. Nu stond ik tegenover deelnemers aan het project puur en alleen vanuit passie zonder comfortabel gesubsidieerd te zijn. Dat sloot perfect aan op het begrip schoonheid’

Het boek laat mensen zien in India, de VS, Brazilië, Mexico, Polen, China, Iran, Frankrijk, Spanje en Namibië. In Nederland kreeg Michel Szulc Krzyzanowski het project niet aan de gang. Hij vond niemand die geestdriftig genoeg was over het project .

Kort nadat de eerste resultaten klaar waren, besloot de Parijse ontwerper en uitgever Robert Delpire het project in boekvorm uit te geven. Een dummy werd gemaakt en het wachten werd op het afronden van de bezoeken aan de tien landen. Maar de economische crisis kwam opzetten: Delpire kon geen mede-uitgevers meer vinden waardoor hij de uitgave van het fotoboek moest afblazen.
Vervolgens wilde de Nederlandse fotoboeken uitgever Maarten Schilt het project “The most beautiful people in the world” publiceren. Dat zou echter hebben betekend dat het boek voornamelijk naar fotoboekenliefhebbers zou gaan, aldus Szulc Krzyzanowski.‘ Maar voor dit project bestaat een veel groter publiek.’

Daarom besloot de fotograaf het boek met meer dan 240 foto’s op 260 pagina’s zelf uit te geven en het wereldwijd via een speciale door Teun van der Heijden ontworpen website bereikbaar te maken. En dan het ook nog gratis weg te geven. Dat wil zeggen: degene die een exemplaar wil hebben, kan dat alleen online bestellen en moet 16 euro overmaken voor administratieve afhandeling en verzendkosten.

De financiering hoopt Michel Szulc Krzyzanowski rond te krijgen met de uitgave van een luxe uitgave (De Luxe edition) van het boek: het gesigneerde boek in een luxe doos met een door Peter Paul Huf vervaardigde print van de omslagfoto. Wie daarvan een exemplaar wil, moet 119 euro betalen. Als er daarvan genoeg worden verkocht, kan de publicatie van het boek financieel rond worden gemaakt. ‘Dat spreekt ook de schoonheid aan, een duurder maar speciaal boek kopen om het voor anderen mogelijk te maken een gratis exemplaar te bestellen.’

www.themostbeautifulpeople.org

Plaats een reactie