Bezoekers die de komende weken voor het Epson FotoFestival Naarden (17 mei t/m 10 juni) een toegangskaart kopen, krijgen een magazine cadeau. Het festival trakteert zijn bezoekers op het blad vanwege de tiende editie van dit evenement in de vestingstad van Naarden. Het blad telt 72 pagina’s en is geheel in kleur gedrukt, aldus een persbericht.
Het persbericht vervolgt:
Het omslagverhaal is een terugblik op de fotografie van de vorige negen festivals. Verder is er onder meer een interview met Pim Westerweel, de fotograaf die twintig jaar geleden het eerste fotofestival in Nederland organiseerde. En naast terugblikken zijn er interviews met jonge fotografen en een blik in de toekomst onder de titel Futography. De cover toont een foto van Boudewijn Neuteboom uit 1967.
Historische affiche-foto voor het eerst geëxposeerd
Tijdens het Epson FotoFestival Naarden zal een belangrijk beeld uit de visuele geschiedenis van Nederland voor het eerst als zelfstandige foto worden tentoongesteld. Het gaat om de foto die Hendrik-Jan Koldeweij maakte van een naakte jonge vrouw in een weiland met koeien. Het beeld werd onsterfelijk door een affiche dat in de jaren zeventig door de toenmalige politieke partij PSP werd verspreid. De blote vrouw en de pacifistische woordelijke toevoeging ‘Ontwapenend’ maakten het geheel tot een van de meest spraakmakende affiches ooit. In de openlucht groepstentoonstelling ‘Maaiveld’ neemt het festival voor het eerst de foto als zelfstandig beeld serieus.
Buitenlandse gasten luisteren opening op
Het Epson FotoFestival Naarden profileert zich als een etalage van de Nederlandse fotografie. Wat niet wegneemt dat ook hier en daar interessant werk is te zien uit het buitenland. En sommige buitenlandse fotografen zijn dezer dagen in Nederland om de opening mee te maken.
Zo is uit New York de Amerikaanse fotografe Elisabeth Heyert aanwezig. Zij publiceerde vorig jaar de indrukwekkende portretserie ‘Travelers’, pas overleden inwoners van Harlem op hun mooist opgebaard in de doodskist.
Uit Engeland is Rolph Gobits overgekomen, die in Naarden zijn reizende artiesten laat zien: portretten van de laatste entertainers uit de traditie van de British Music Hall, net op tijd voor ze geheel door het televisietijdperk werden weggedrukt. Gobits werd zestig jaar geleden in Den Haag geboren en verhuisde na de middelbare school naar Engeland.
Twee dagen voor de opening
Het is druk in Naarden. Binnenruimtes worden ingericht en buiten verschijnen grote tenten en openlucht tentoonstellingen. Met name in het vestingdeel ‘Nieuw Molen’ ontstaat een groots kampement: in containers, tunnels en grasland krijgt het sub-thema ‘In Memoriam’ vorm, dat de bezoeker op verschillende manieren in aanraking brengt met het voortschrijden van de tijd en de eindigheid van het menselijk bestaan.
Opvallend is verder dat een groep jonge vrouwelijke curatoren zich heeft gestort op het thema ‘Angst’. Klinkt net als het vorige thema misschien wat griezelig, maar zoals John Cale al zong: Fear is a man’s best friend.
Krijn van Noordwijk is bezig werk op te hangen van collega’s waarmee we een uniek inzicht krijgen in wat een fotograaf inspireert. De jonge belofte Anke van Iersel richt een grote galerie in die laat zien dat het beeld van Nederland niet alleen bestaat uit bekende tv-mensen en andere meervoudig modaal-verdieners die het vooral druk hebben. Terwijl de grote afdrukken van Thijs Wolzak juist miljonairs zonder gêne in hun protserige landhuizen laten zien.
En de Grote Kerk tenslotte wordt in de laatste drie dagen voor de opening de ruimte voor Paradijs. Geestelijk gezien misschien geen grote ‘makeover’, maar wat materiële inrichting betreft zeker wel.
Mooi weer voor Naarden
Het weer wordt de komende weken wisselvallig. Voor weifelende dagjesmensen is het Epson FotoFestival Naarden dan ideaal. Als het regent, zijn er ruim tien binnenruimtes die veel fotografie laten zien. En als het opklaart, is er van alles buiten te beleven: zowel in de tenten, als geheel in de openlucht langs het water en in het grasland op de vestingwallen.