FOAM presenteert tot 12 september 2007 een sterk staaltje fotografie met Young American van Hedi Slimane. Of eigenlijk een installatie die deze Franse fotograaf en ontwerper speciaal voor Amsterdam heeft gemaakt. In een gitzwarte ruimte, waar matzwart en subtiele glans elkaar afwisselen, staan enkele blankhouten constructies waarin de zwart-wit fotografie met spelden is bevestigd. Young American combineert fotografie met de expressie en leefwereld van individueel vrije creatieve persoonlijkheid als thema.
door Maurits Brands
Hedi Slimane fotografeert al vanaf zijn jeugd en hij heeft meestal een camera bij zich. In Portugal is momenteel de tentoonstelling ‘Costa da Caparica 1989’ te zien met foto’s die Slimane genomen heeft toen hij nog een tiener was. Een fotodagboek op zijn website toont stillevens, en portretten die gestilleerd en geposeerd of spontaan genomen zijn. Creatieve expressie staat centraal. Het creëren en vastleggen van idealen vanuit dezelfde belevingswereld en benadering.
Kunstinstallaties, grafische vormgeving, meubelontwerp, en het ontwerpen van zijn eigen kleding vanaf zijn zestiende jaar. In al zijn werk zit een bepaalde verstilling, een verscherpte esthetiek, een afgelijnd ideaalbeeld van een geperfectioneerde omgeving. Muziek is een belangrijke inspiratiebron en dan vooral de recente New Rock Wave. Fotografisch werk met titels als Stage, Berlin en London Birth of a cult getuigen daar al eerder van.
Hedi Slimane maakt deel uit van een wereldwijde actuele stroming waarin een geperfectioneerde werkelijkheid en rauwe realiteit samenkomen. Het uitgangspunt is altijd hetzelfde, het medium kan steeds anders zijn. Voor het mannenmode-label Dior Homme heeft hij vormgegeven aan een nieuw silhouet, dat commercieel dan ook zeer succesvol is – de omzet voor Dior steeg met ruim 40% tot ongeveer 55 miljoen euro.
Over invloed gesproken: het succes bij Dior Homme heeft hem een wereldreputatie bezorgd. Hedi Slimane studeerde kunstgeschiedenis aan de Ecole du Louvre, werkte –zonder formele opleiding – als ontwerper voor Yves Saint Laurent tussen 1996-2000 en bij Christian Dior tot begin maart dit jaar. Dit najaar ligt de laatste collectie van Dior Homme in de winkels – aangezien hij zich bij Dior niet verder kon ontwikkelen met interieur of verpakkingen voor (de even commercieel succesvolle) verzorgingsproducten als Dior Homme Dermo System.
Young American bij Foam laat een aantal portretten zien van creatieve jeugd uit de artistieke scène in New York. Er zijn onder andere portretten te zien van Dan Colen, Gardar Eide Einarsson, Ryan mcGinley, Terence Koh, Nate Lowman, Dash Snow en Banks Violette. Het werk dat hij in Amsterdam toont is een momentopname waar hij staat als persoon, ontwerper en fotograaf. Alle gekozen media, van fotografie tot architectuur geven expressie vanuit dezelfde creativiteit.
Het beeld dat Hedi Slimane vormgeeft in al zijn werk is scherp, ietwat donker, ruw, sterk, en tegelijkertijd subtiel, vol eenvoud, met geraffineerde details. De esthetische benadering die Hedi Slimane neerzet heeft een grote invloed op vormgeving en het modebeeld – al zijn de extreem strakke pakken absoluut niet voor iedereen. Voorlopig richt Hedi Slimane zich volledig op de fotografie. Andere disciplines komen op termijn ongetwijfeld weer aan bod – en waarom zou een expressionist van de 21ste eeuw zich aan een enkel medium wijden?
Colette Olof motiveert haar keuze voor Slimane:
Foam presenteert 22 tentoonstellingen per jaar om de diversiteit van het medium te laten zien. Curator Colette Olof motiveert haar keuze om het werk van Hedi Slimane naar Amsterdam te halen. ‘Ik kwam het werk van Slimane wel eens tegen in tijdschriften zoals Purple, en mijn vriend die een boekwinkel heeft liet me zijn boek Stage zien.’
‘Geïntrigeerd door zijn beeldtaal, en de wereld die hem interesseert van jeugd, cultuur en muziek deed me afreizen naar Parijs waar ik met zijn Galerie Almine Rech een afspraak heb gemaakt. Daar zag ik meer boeken (helaas allemaal out of print) maar ook foto’s van de installaties die hij maakt om zijn werk te tonen bijv. in PS1, NY. Het feit dat fotografie maar een onderdeel van het totale plaatje was intrigeerde me.’
‘Slimane werkt altijd met installaties, muziek, beelden, grafische vormgeving, architectuur etc. Ik denk dat de toekomst en de dynamiek van de fotografie daar ook in gevonden moet worden en ik zie steeds vaker jonge kunstenaars/fotografen afwijken van de geijkte traditionele fotografie presentaties.’
‘Daarbij is zijn beeldtaal heel boeiend, helder, minimalistisch zoals ook zijn ontwerpen dat waren. Het is iemand die midden in de creatieve zeitgeist staat voor mijn gevoel en veel kunstenaars zal inspireren net zoals hij zich door verschillende creatieve uitingen laat voeden. Ik hou van zijn universum, de totaal ervaring die hij mij laat ondergaan.’
‘In eerste instantie zouden er naast de Amerikaanse vlag alleen 12 portretten getoond worden van jonge New Yorkse kunstenaars die hij in studio portretteerde. Zoals het vaak gaat, laat hij zich op het laatste moment inspireren door de omgeving/ingevingen en besloot Slimane voor veel meer beeld dan alleen de portretten: al deze werken maakte hij in de 4 maanden na zijn vertrek bij Dior, reizend door de States.‘
‘Ook de muziek, gespeeld door Gus van Sant, maakt daar een onderdeel van uit. Hij logeerde enige tijd in Portland bij Van Sant, iemand die hij enorm respecteert. Uiteindelijk wordt er van de gehele reis een boek gemaakt (volgend jaar waarschijnlijk). Momenteel heeft Slimane ook een tentoonstelling in Berlijn (Arndt&partners) eveneens onderdeel van dit geheel.’