In de marmergroeve voelt Hans Bol zich verbonden met de geschiedenis. En ziet tegenstrijdigheid in de schoonheid van het verwoeste landschap.
Paradise City heet het boek waarin Bol beelden van talloze bezoeken aan de marmerbergen heeft gebundeld. Sinds 1986 reist hij regelmatig naar de Apuaanse Alpen, het massief in het noorden van Toscane, vindplaats van het vermaarde Carrara marmer. De marmergroeven bestaan langer dan onze jaartelling en gelden als de oudste nog functionerende werkplekken op deze aarde.
In de omgeving van Carrara bevinden zich ruim 300 groeven. Eén ervan, dicht onder de top van de Monte Altissimo bij het dorp Azzano, heeft bijzondere betekenis voor de fotograaf. In een door menselijke activiteit ontstane grot fotografeerde hij, als het ware vanuit het binnenste van de berg, de directe omgeving. Langs het pad bergopwaarts trof Bol zeven tabletten aan. In koperen letters zijn daar coupletten van het Zonnelied van Franciscus van Assisi aangebracht. Hij riep op God te loven en respect te tonen voor al het goede van Zijn schepping. Nu zijn die tabletten gestolen en in een apart uitgegeven inlegvel toont de fotograaf de zeven plekken voor en na de diefstal.
Het boek rijmt in monumentaliteit met het onderwerp. De foto’s zijn op een ruim A4 formaat gereproduceerd. Er zijn spreads op A3-grote en op acht uitklappagina’s worden vier opnamen van groeven en omgeving op dubbel A3 formaat gepresenteerd. Bol fotografeert op film, in zwart-wit, met camera’s van een serieus negatiefformaat. Er is veel detail te zien en fotograaf en drukker droegen zorg voor een symfonie van grijstonen.
Op zoek naar de motieven van Hans Bol om meer dan twintig jaar steeds terug te keren naar datzelfde landschap, diezelfde delfplaatsen, vermoed ik naast liefde voor deze absurde omgeving een bijzondere fotografische passie. Net zoals Gary Winogrand het eens formuleerde lijkt Bol uit te willen vinden hoe iets er op de foto uitziet. Details van de marmerwinning zoals de merktekens die de arbeiders aanbrengen, de fraaie vormen en structuren die tijdens het proces ontstaan. In wijdere opnamen zien we hoe een eens magnifiek landschap langzaam verkruimelt onder de machines van de steenhouwers.
Paradise City
fotografie: Hans Bol
tekst: Flip Bool
gebonden, 24 bij 30 cm, 144 pagina’s, 84 foto’s in zwart-wit,
inclusief 4 uitklappers van 96 cm
uitgave: Recto Verso
oplage: 640 stuks
prijs: 49,50 euro
editie
Paradise City
boek en print, beide gesigneerd in doos
er is een keuze uit drie verschillende prints
oplage: 60 stuks (3 x 20)
prijs: 275 euro
Meer over project en fotograaf op: www.hansbol.com