In de fraai uitgevoerde publicatie Only gaze a while longer vinden we ruim vijftig beelden uit het bos. De auteur rangschikte zijn kleurrijke, abstraherende natuuropnamen onder zes gemoedstoestanden. Het project is deze zomer in Huis Marseille geëxposeerd. Bij die tentoonstelling verscheen dit gelijknamige boek.
‘Foto’s uit het landschap, van wat verscholen is achter vaste vorm’, uit de eerste zin van Rob Nypels’ eigen tekst achter in het boek valt al iets over zijn uitgangspunten op te maken. Het gaat hem om een stemming, een bepaalde energie die hij in zijn beeld van de natuur projecteert. Het boek opent met het hoofdstuk ‘desoriëntatie’, om via ‘extase’, ‘ontlading’, ‘dynamiek’ en ‘sinister’ met ‘harmonie’ af te sluiten.
Nypels maakte zijn opnamen in de periode 2006-2009 in het Massif Central in de dunbevolkte Franse regio Auvergne. Op de vulkanische ondergrond zijn dichte bossen van grote diversiteit ontstaan. Toeristen worden gewaarschuwd voor snel veranderende, extreme weersomstandigheden en de in dit glooiende landschap moeilijk in te schatten afstanden.
Nypels raakte verknocht aan de nog tamelijk ongerepte streek en wilde die in beeld brengen. ‘Ik heb van alles uitgeprobeerd om de voor mij juiste afstand tot het landschap goed te krijgen; panoramacamera, een groothoek, standaard-, tele- en portretobjectief. Uiteindelijk is het portretobjectief het meest geschikt gebleken om het landschap en mijn gevoel daarover optimaal te laten samenvloeien.’
De beelden zijn in hun abstrahering esthetisch, verleidelijk zelfs. Zoals bijvoorbeeld in de foto van natte geel-oranje twijgen die gloeien voor een donkere achtergrond. Anderen, in groen en donkerbruin, worden vaak opgelicht door de reflectie van blauw water. Samen getuigen ze van hallucinerende tochten door een soms lieflijk, soms dreigend woud.
Als gezegd, het boek is prachtig verzorgd en de foto’s fraai gedrukt, maar bij het samenstellen zijn er een paar – wat mij betreft – malle gedachtenkronkels ingeslopen. De titel is een citaat van de lyrische dichter Rainer Maria Rilke, die zijn leven lang in het Duits schreef. Waarom zou je dan, een Frans landschap in beeld brengend, dat Duits in Engels vertalen? En waarom vind ik op de eerste titelpagina onder de naam van de fotograaf in klein kapitaal het stellige ‘Beelden van intense zeggingskracht’? Vervolgens wordt de lezer nog duidelijk gemaakt dat Nypels een nazaat is uit een belangrijk drukkersgeslacht, waardoor ik even de indruk krijg dat ik een chic uitgevoerde brochure in mijn handen heb in plaats van een tentoonstellingscatalogus. Ik scheur de tekstpagina’s eruit en houd een dromerige, avontuurlijke ontmoeting met de natuur over.
Only gaze a while longer
fotografie en tekst: Rob Nypels
inleiding: Els Barents
ontwerp en vormgeving: Tiny Risselada
gebonden, 30 bij 26 cm, 128 pagina’s met zo’n 60 beelden in full color
uitgave: Huis Marseille met medewerking van Han Nefkens en de H+F collectie
prijs: 35 euro
voor beelden en informatie, zie: www.robnypels.com
‘Foto’s uit het landschap, van wat verscholen is achter vaste vorm’, uit de eerste zin van Rob Nypels’ eigen tekst achter in het boek valt al iets over zijn uitgangspunten op te maken. Het gaat hem om een stemming, een bepaalde energie die hij in zijn beeld van de natuur projecteert. Het boek opent met het hoofdstuk ‘desoriëntatie’, om via ‘extase’, ‘ontlading’, ‘dynamiek’ en ‘sinister’ met ‘harmonie’ af te sluiten.
Nypels maakte zijn opnamen in de periode 2006-2009 in het Massif Central in de dunbevolkte Franse regio Auvergne. Op de vulkanische ondergrond zijn dichte bossen van grote diversiteit ontstaan. Toeristen worden gewaarschuwd voor snel veranderende, extreme weersomstandigheden en de in dit glooiende landschap moeilijk in te schatten afstanden.
Nypels raakte verknocht aan de nog tamelijk ongerepte streek en wilde die in beeld brengen. ‘Ik heb van alles uitgeprobeerd om de voor mij juiste afstand tot het landschap goed te krijgen; panoramacamera, een groothoek, standaard-, tele- en portretobjectief. Uiteindelijk is het portretobjectief het meest geschikt gebleken om het landschap en mijn gevoel daarover optimaal te laten samenvloeien.’
De beelden zijn in hun abstrahering esthetisch, verleidelijk zelfs. Zoals bijvoorbeeld in de foto van een natte geel-oranje twijgen die gloeien voor een donkere achtergrond. Anderen, in groen en donkerbruin, worden vaak opgelicht door de reflectie van blauw water. Samen getuigen ze van hallucinerende tochten door een soms lieflijk, soms dreigend woud.
Als gezegd, het boek is prachtig verzorgd en de foto’s fraai gedrukt, maar bij het samenstellen zijn er een paar – wat mij betreft – malle gedachtenkronkels ingeslopen. De titel is een citaat van de lyrische dichter Rainer Maria Rilke, die zijn leven lang in het Duits schreef. Waarom zou je dan, een Frans landschap in beeld brengend, dat Duits in Engels vertalen? En waarom vind ik op de eerste titelpagina onder de naam van de fotograaf in klein kapitaal het stellige ‘Beelden van intense zeggingskracht’? Vervolgens wordt de lezer nog duidelijk gemaakt dat Nypels een nazaat is uit een belangrijk drukkersgeslacht, waardoor ik even de indruk krijg dat ik een chic uitgevoerde brochure in mijn handen heb in plaats van een tentoonstellingscatalogus. Ik scheur de tekstpagina’s eruit en houd een dromerige, avontuurlijke ontmoeting met de natuur over.
Only gaze a while longer
fotografie en tekst: Rob Nypels
inleiding: Els Barents
ontwerp en vormgeving: Tiny Risselada
gebonden, 30 bij 26 cm, 128 pagina’s met zo’n 60 beelden in full color
uitgave: Huis Marseille met medewerking van Han Nefkens en de H+F collectie
prijs: 35 euro
voor beelden en informatie, zie: www.robnypels.com