Hilla Becher (81) overleden

Afgelopen zaterdag is in Düsseldorf de invloedrijke Duitse fotografe Hilla Becher (in Potsdam geboren op 2 september 1934) overleden. Met haar man Bernd (overleden in 2007) was ze in de jaren zestig in Duitsland, maar ook ver daarbuiten, verantwoordelijk voor de ontdekking van fotografie als zelfstandige kunstvorm.

In een persbericht van uitgeverij Schirmer/Mosel lezen we: ‘Met het documenteren van anonieme industriegebouwen oogste het werk van het kunstenaarsechtpaar Becher grote internationale bewondering. Zo ontvingen ze onder meer in 1990 een Gouden Leeuw op de biënnale van Venetië en in 2002 de Erasmusprijs in Amsterdam. Met hun fotografische levenswerk en hun gezamenlijke onderwijs aan de Kunstacademie in Düsseldorf legden ze de basis van wat in de kunstgeschiedenis de Düsseldorfer Photoschule is gaan heten en die intussen wereldberoemde kunstenaars als Andreas Gursky, Thomas Struth, Candida Höfer en Thomas Ruff heef voortgebracht.’

Typisch voor de stijl van de Bechers is het streven naar een objectieve waarneming, in het verlengde van naoorlogse kunstenaars als Gerhard Richter die hiermee reageerden op het gigantisch uit de hand lopen van ideologische stromingen als communisme en fascisme in de eerste helft van de 20e eeuw. De Bechers fotografeerden onder meer mijnschachten, watertorens, gashouders en hoogovens, altijd tijdens bewolkt weer om de neutraliteit van de waarneming veilig te stellen. Streven naar technische perfectie maakte daar onvermijdelijk onderdeel van uit.

Tien jaar geleden schreef Hilla Becher: ‘We zijn aan dit werk begonnen uit puur genot voor beelden. We wisten dat het vastleggen van zulke fascinerende vormen – die je immers fundamenteel mooi of lelijk kunt vinden en waarvan het doel in eerste instantie niet esthetisch is – veel plezier zou geven. We wilden deze vormen ontdekken en ze met hulp van de fotografie verzamelen.’

Sinds 1977 zijn bij uitgeverij Schirmer/Mosel 22 boeken verschenen.

Interview in de Süddeutsche Zeitung uit 2008: Klar waren wir Freaks

Tate Papers no. 1: The Photographic Comportment of Bernd and Hilla Becher